Pandoras guld- og sølv-indkøb koster dyrt

Pandora har købt guld og sølv til resten af året til en høj pris, og det koster selskabet dyrt at være en forsigtig-Per.

Guld - og sølvpriserne er lavere i dag, end da Pandora købte råvarerne ind til hele året. Fold sammen
Læs mere
Foto: Moses Robinson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Smykkeselskabet Pandora har traditionen tro været på storindkøb og sikret råvarer til produktionen til stort set hele 2013. Men det fine guld og sølv er købt til langt højere priser end dagens kurs, og det koster selvskabet dyrt.

Således har Pandora, der har en fast politik om at købe stort ind på forhånd, købt guld til en pris på op til 1638 dollar pr. ounce (knap 30 gram) mod dagens pris på ca. 1437 dollar. Samtidig har selskabet købt sit sølv til en pris på op mod 30,48 dollar pr. ounce, hvor det i dag koster 23,66 dollar - og det er netop sølv, som Pandora bruger mest i sin produktion.

Faktisk er 70 procent af smykkeselskabets vareforbrug sølv, mens guld tegner sig for 12 procent. Og tager man udgangspunkt i dagens priser, ville selskabet have kunnet sparet næsten 30 mio. kroner i første kvartal, vurderer Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen over for Berlingske Business.

»Det er en modspiller for dem nu, fordi de har købt dyrere ind end spotprisen,« siger han og forklarer, at Pandora køber tidligt ind for at kende udgifterne året ud.

Ifølge Pandora selv hedder reglen, at der skal afdækkes 100 procent for første kvartal, 80 procent for andet kvartal, 60 procent for tredje kvartal og 40 procent for fjerde kvartal fremadrettet. Adspurgt på en telekonference svarede Pandoras administrerende direktør Bjørn Gulden på, om de store udsving i dyrt råvarepriserne vil få betydning for produkternes priser i butikkerne:

»Vi har ingen planer om at ændre detailpriserne på grund af det,« sagde Bjørn Gulden.»Vi har set kraftige udsving i råvarepriserne de senere år, og jeg synes, at det er fornuftigt nok, at Pandora vil kende udgifterne på forhånd. Nogle gange vinder man, andre gange taber man,« siger Søren Løntoft Hansen og vurderer, at Pandora vil kunne øge sin bruttomargin med fem til seks procentpoint til 72-73 procent i slutningen af året, hvis priserne holder det nuværende niveau.

Generelt bruger Pandora mindre guld i sin produktion i dag end for to år siden. Dengang forsøgte selskabet sig med en række dyrere smykker med mere guld, men forbrugerne bed ikke på, og forhandlerne endte med at bytte smykkerne ud med billigere sølv-modeller. På mange måder har Pandora bevæget sig tilbage til udgangspunktet og er i dag i tættere kontakt med forhandlerne i samarbejdet om at sælge mere til kunderne. Det betyder blandt andet, at lagrene er mindre, og leveringerne nu sker syv gange om året mod tidligere to, sådan at selskabet bedre kan nå at fange og følge de trends, som kunderne efterspørger.