Pandora-topchef: Tyskland er værre end det ser ud

Der er stor forskel på de butikker, som Pandora ejer og driver, som det går godt med, og så franchise-multibrand-butikkerne, der trækker ned.

Pandoras bestyrelsesformand Allan Leighton. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

Tyskland var blandt de opmuntrende punkter i Pandoras kvartalsregnskab, da salget her steg 8,5 pct. og dermed lignede et marked i markant bedring, efter at de tidligere har voldt smykkeselskabet problemer.

Men tallene lyver, mener Pandora-topchef Allan Leighton.

- Tyskland ser bedre ud, end det er. Der er stor forskel på de butikker, vi ejer og driver, som det går godt med, og så franchise/multibrand-butikkerne, som ikke klarer sig så godt, siger Pandora-topchefen på en telekonference oven på regnskabet.

Han varsler derfor handling - og mulige udsving i tallene.

- Vi vil lave et indgreb i den tyske forretning for at rette op på det, og man kan forvente, at den fremtidige forretning vil være volatil, siger Allan Leighton.

Også salget ud af butikkerne steg omkring 8 pct. i tredje kvartal, på organisk basis, viser Pandoras tal.

Tyskland har flere gange vist tegn på fremgang i år, hvilket har fået analytikerne til at juble over bedring på det tidligere problemområde. Men der kan altså være flere bump forude på Pandoras autobahn.

/ritzau/FINANS

Mathias Stigsgaard +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail: finans[AT]ritzau.dk , www.ritzaufinans.dk