Pandora-topchef: Øreringe ekstra krydderi på salgsvækst

Det går godt for langt de fleste af Pandoras produkter. Men særligt øreringe rykker.

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

En vækst på 21 pct. i lokal valuta fra tredje kvartal sidste år til kvartalet i år er ganske tilfredsstillende. Det siger topchefen i Pandora, Anders Colding Friis

»Vi har haft en positiv udvikling på tværs af vores geografier, og vi har set alle vores produktkategorier vokse tocifret,« siger topchefen om Pandoras regnskab for tredje kvartal.

Smykkeselskabets omsætning lød på 4612 mio. kr. i månederne juli-september i tredje kvartal 2016 mod 3911 mio. kr. i tredje kvartal sidste år. Det svarer til et hop i omsætningen på 18 pct. - eller de 21 pct. i lokal valuta, som Anders Colding Friis hentyder til.

Og at det både er charms, armbånd, ringe og øvrige smykker, der bidrager til væksten, ligger også godt til topchefens tilfredshed med et veloverstået kvartal. Charms voksede med 10 pct. i kvartalet, armbånd med 35 pct., ringe med 11 pct. og øvrige smykker - som blandt andet er øreringe og halskæder - voksede med 67 pct.

NYE "RIGTIGE" PRODUKTER

»Det ekstra krydderi har været, at øreringe, som vi er begyndt at fokusere på, doblede i kvartalet. Så alt i alt er vi godt tilfredse,« siger Anders Colding Friis.

Omsætningen på charms, der er vedhæng til armbånd som Disney-figurer, guld- og charms med og uden sten og emalje og "glasperler", bidrager til omsætningen med 2661 mio. kr. svarende til 58 pct., herefter følger armbånd med 17 pct., ringe med 15 pct., de to kollektioner Moment- og Essence med 12 pct., og øvrige smykker med 11 pct.

»Den måde, som vi arbejder med kategorierne, er, at vi ønsker at se en positiv udvikling i de nye kategorier, samtidig med at vi også holder fokus på, at vi stadig udvikler vores charms og armbånd. Set i det lys er vi ganske godt tilfredse,« siger Pandora-direktøren.

»Vi har fået etableret ringe som en rigtig kategori i Pandora-sortimentet, og vi har også haft en rigtig flot udvikling i øreringe. Vi vil ikke skabe en revolution og stoppe med at sælge charms og armbånd - men vi vil have vores nye kategorier til at vokse ved siden af,« siger Anders Colding Friis.