Pandora topchef: Asien-teori er noget vås

Pandoras topchef Allan Leighton er utilfreds med det fokus, omverdenen har lagt på selskabets ekspansionsplaner i Asien.

Foto: Camilla Rønde

Der er for meget opmærksomhed om en del af forretningen, der i årets tredje kvartal fyldte mindre end 5 pct. målt på smykkeselskabets samlede omsætning.

- Alt det med Asien er helt skørt. Sagens kerne er, at vi ikke har en stor forretning i Asien. Vi har kun 40 forretninger i Kina og 7 i Japan, siger Allan Leighton til Ritzau Finans med henvisning til, at selskabet i alt har over 2350 konceptbutikker og shop-in-shops verden over.

Han lægger ikke skjul på, at Asien gerne skal fylde mere for Pandora fremover, og at selskabet har fokus på væksten der. Men det kommer ikke til at ske ved et pludseligt tigerspring, tværtimod.

- Vi har store muligheder i Asien, som vores hold arbejder på lige nu. Vi vil bygge en rigtig god forretning på samme måde, som vi har gjort andre steder. Men jeg tror bare, nogle har fået helt forkert fat i tingene, siger Allan Leighton.

Lanceringen af Pandoras seneste kollektion med titlen "Essences" og fokus på livsværdier har af nogle været tolket som et forsøg på at slå bedre igennem på det asiatiske marked. Men at tolke ekspansionen i den verdensdel gennem de enkelte kollektioner er "irrelevant", siger Allan Leighton til Ritzau Finans.

- Der er også nogle, der har fået den idé, at vi har lavet vores nye armbånd til asiatiske kvinder, fordi de har tyndere håndled. Det er noget vås, lyder det fra Pandora-direktøren.