Den danske smykkekoncern Pandora tordner op på listen over verdens største luksusbrands, viser en ny opgørelse fra rådgivnings- og revisionshuset Deloitte. Pandora håber, at det danske selskab forstætter videre op i de kommende år.

På listen, der tæller verdens 100 største luksusbrands, er Pandora nu nummer 26 i verden efter at være rykket ni pladser frem i forhold til sidste år. Det betyder, at Pandora er det mærke i verden, som voksede fjerdehurtigst på Deloittes liste, der toppes af selskaberne bag Louis Vuitton, Cartier og Estée Lauder.

»Vi er stolte over igen i år at være med på listen. Vi er i gang med at styrke vores globale brand og positionere os som en smykkevirksomhed, der tilbyder kvinder verden over flotte smykker i høj kvalitet til tilgængelige priser. Placeringen er en anerkendelse af det store arbejde, de mere end 18.000 medarbejdere i Pandora yder hver dag,« skriver Pandora-topchef Anders Colding Friis i en mail til Berlingske.

Pandora trådte første gang ind på Deloittes top-100 liste sidste år, hvor selskabet placerede sig på en 35. plads.

»Det er svært at spå om de kommende års placeringer i tabellen, men vi vil gøre vores til, at vi forhåbentlig kommer højere op på listen. Når det er sagt, så er det vigtigste for os trods alt, at vi fortsætter med at levere smykker, der appellerer til kvinder verden over,« hedder det fra Anders Colding Friis.

Udviklingen kommer, efter at Pandora har gennemlevet en omtumlet tilværelse, siden selskabet gik på børsen i 2010. Efter en god start sendte selskabet i sensommeren 2011 en enorm nedjustering ud om svigtende salg, hvilket sendte aktien ned. Men siden er Pandora vokset kraftigt, og i dag er selskabet det danske aktiemarkeds femte mest værdifulde selskab efter Novo Nordisk, Nordea, Danske Bank og A.P. Møller - Mærsk. Pandora har en markedsværdi på 115 milliarder kroner og omsatte i 2015 for over 16 milliarder kroner.

Ikke et nemt år

Deloittes liste viser, at verdens 100 største luksusbrands tilsammen solgte for 1.455 milliarder kroner sidste år, en vækst på 3,6 pct. i forhold til året før. Men tallene dækker over sværere tider i nogle dele af verden, forklarer partner i Deloitte Morten Steinmetz, der til daglig beskæftiger sig med luksus- og modebranchen.

»Luksusbranchen har ikke haft et nemt år, viser de seneste regnskabstal. I Europa ligger salget nogenlunde stabilt. Til gengæld viser både Kina, Rusland, USA og Sydamerika en tydelig afmatning i forhold til tidligere år. Det sætter i den grad virksomhederne under pres,« siger Steinmetz.

Den udfordrende periode har fået nogle af verdens store luksusvirksomheder til at finde nye veje for at nå ud til kunderne.

»Selv de store, velkendte virksomheder skal konstant finde på nye ideer for at holde liv i deres brands. Derfor ser vi også en masse nye tiltag. Eksempelvis har de store modehuse som Prada og Burberry forsøgt at gå uden om de traditionelle forårs- og efterårskollektioner og i stedet lave »sæsonløse« kollektioner, der ryger direkte ud i butikkerne,« siger Morten Steinmetz.

Café og kaffebar

Samtidig forsøger flere store luksusvirksomheder også at lave nye aktiviteter for at holde forbrugerne til ilden.

»Marc Jacobs har åbnet café i Milano, Ralph Lauren har åbnet en kaffebar i New York, og Omega har igangsat en masse sociale projekter forud for de olympiske lege i Rio de Janeiro. Det er bare få eksempler på, at virksomhederne tænker ud af boksen for at gøre sig attraktive over for især de unge forbrugere,« siger Morten Steinmetz.

Deloitte opgør de store luksusbrands ud fra omsætningen.