Pandora øger indtjeningen efter stærk fremgang i salget

Smykkeselskabet Pandora leverer lille fremgang i tredje kvartal, hvor firmaet oppræciserer forventningerne til året.

Foto: Christian Liliendahl. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Smykkeselskabet Pandora har i tredje kvartal fortsat den stærke fremgang. Salget er steget med 18 pct. til 4,6 mia. kroner, men driftsresultatet er steget med hele 27 pct. til 1,8 mia. kroner.

Ledelsen præciserer nu forventningerne til resultatet af primær drift for hele året, nu regner de med en overskudsgrad på ca. 39 pct., hvor de tidligere ventede 38 pct. Det fremgår af deres netop fremlagte kvartalsregnskab.

»Oven på et stærkt første halvår af 2016 har PANDORA fortsat den gode udvikling i 3. kvartal med kraftig vækst særligt i Sydeuropa og Asien og Stillehavsområdet. Derudover oplever vi fortsat robust vækst i USA, understøttet af positiv vækst i det direkte sammenlignelige salg. Væksten var drevet af tocifret vækst i alle produktkategorier hjulpet af et attraktivt og relevant produktudvalg. Endelig forbedrede vi lønsomheden og øgede EBITDA-marginen til 39,9 pct. takket være operationel gearing samt lavere realiserede råvarepriser,« udtaler CEO i Pandora Anders Colding Friis i kvartalsregnskabet.

Forventningen til omsætningen fastholdes.

Koncernomsætningen udgjorde DKK 4.612 mio. i 3. kvartal 2016, svarende til en stigning på 18 pct. i forhold til 3. kvartal 2015. Kigger man fordelingerne af omsætningen, ser den således ud: Nord- og Sydamerika steg med 6 pct. EMEA - som er betegnelsen for Europa, Mellemøsten og Afrika - steg med 18 pct. Asien og Stillehavsområdet steg med 46 pct.

Omsætningen fra konceptbutikker steg med 26 pct. og udgjorde 62 pct. af den samlede omsætning.

Læs eller genlæs Berlingske Business store interview med Pandora topchef Anders Colding Friis her:

Lille opbremsning i salget af Charms

Omsætningen fra Charms udgjorde DKK 2.661 mio. i 3. kvartal 2016, svarende til en stigning på 10 pct. i forhold til 3. kvartal 2015. Det er noget mindre end det stigningen i den samlede omsætning, der var på 18 pct.

Væksten i omsætningen fra Charms i USA var svagt negativ,

»Primært på grund af lavere omsætning fra Disney-kollektionen, som primært består af charms,« skriver selskabet i deres kvartalsregnskab.

Samtidigt steg omsætningen fra Charms i Asien og Stillehavsområdet steg med ca. 40 pct., mens Charms i EMEA steg med 10 pct. og var negativt påvirket af hensættelser i Tyskland samt svækkelsen af det britiske pund.

Charms-omsætningen står for omkring 60 pct. af den samlede omsætning i selskabet.

Butikslukninger og nye butikker

I de seneste 12 måneder har Pandora tilføjet 344 konceptbutikker til sit globale butiksnetværk, herunder i alt 123 nye Pandora-ejede konceptbutikker. I 3. kvartal 2016 åbnede Pandora 160 nye shop-in-shops, hvoraf 110 butikker vedrørte samarbejdet med Jared i USA, som er i færd med at opgradere mere end 220 multibrandede butikker til shop-in-shops.

Samtidigt lukker seleksabet 700 multibrandede butikker i Nordamerika. Lukningen er sket per 1. oktober, oplyser Pandora i regnskabet for tredje kvartal.

»Tilbageførslen af varebeholdninger fra de lukkede multibrandede butikker forventes at påvirke omsætningen med cirka 150 mio. kr. Den fulde påvirkning på omsætningen og produktionsomkostningerne vil blive indregnet som en hensættelse i fjerde kvartal 2016,« fremgår det af dagens regnskabet.

Og der har også været en beløning af aktionærerne i tredje kvartal. I 3. kvartal 2016 tilbagekøbte Pandora 1.478.410 af sine egne aktier til en samlet værdi på DKK 1.238 mio. som led i det igangværende aktietilbagekøbsprogram på DKK 4,0 mia., svarende til 1,3 pct. af den samlede aktiekapital ved udgangen af 3. kvartal 2016.

Pandora designer, fremstiller og markedsfører smykker »til tilgængelige priser.« Pandoras smykker sælges i mere end 100 lande fordelt på seks kontinenter via ca. 9.000 forhandlere, herunder mere end 2.000 konceptbutikker.

Pandora blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København. Virksomheden beskæftiger på verdensplan over 18.000 medarbejdere, hvoraf ca. 12.000 arbejder i Thailand, hvor virksomheden fremstiller sine smykker.

I 2015 udgjorde Pandoras samlede omsætning DKK 16,7 mia.