Pandora: Mange valg og fravalg i ny plan for de næste fem år

Pandora har lagt sig fast på sin strategi for smykkeselskabet frem til 2022

Pandora har lagt sig fast på sin strategi for smykkeselskabet frem til 2022 (Foto: Nils Meilvang/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Og det har betydet fravalg, siger Anders Colding Friis, der er administrerende direktør i Pandora, på selskabets kapitalmarkedsdag i København tirsdag.

»Den plan, vi præsenterer i dag, har vi arbejdet på længe. Vi har valgt meget - og der er meget, vi har valgt fra: så der vil ikke komme ure i kollektionen de næste fem år, og der vil heller ikke være vielsesringe at finde,« siger Anders Colding Friis i forbindelse med præsentationen af detaljerne i strategiplanen.

Pandora har i dag det mest kendte smykkebrand i verden, mens selskabets produktionskapacitet er fem gange større end konkurrenternes. Og Anders Colding Friis ser stadig muligheder for at få de fleste af de eksisterende markeder til at vokse.

»Der er mange markeder, hvor der stadig er store muligheder - måske lige bort set fra Australien,« siger han på kapitalmarkedsdagen.

Planen går på, at kunderne skal få mere at vælge imellem, når de kaster blikket på en Pandora-butik - enten på nettet eller i den virkelige verden.

»I 2022 vil 50 pct. af vores omsætning komme fra nye kategorier mod 25 pct. i dag. Vi vil have ti "drops" i de fem år - to om året og mindst 500 nye produkter om året. Og vi vil komme med et nyt koncept om året,« siger Anders Colding Friis.

Planen er, at der skal bruges 8 pct. af omsætningen på marketing - og de 60 pct. vil være brugt på digitale medier.

»Vi vil have mere end 3500 konceptbutikker, og nethandlen skal stå for 10-15 pct. af omsætningen i 2022,« siger topchefen.