Pandora lukker 700 multibrandede butikker i Nordamerika

Smykkeselskabet Pandoras strategi går ud på, at når du kommer ind i en smykkebutik, så skal du fejes omkuld af udvalget blandt Pandoras kollektioner. Det dur ikke, at ringe, armbånd og charms ligger hulter til bulter i smykkeskrinet.

ARKIVFOTO 2013 af Pandora. (Foto: Christian Liliendahl/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den strategi får nu selskabet til at lukke cirka 700 multibrandede butikker i Nordamerika, hvoraf de 80 pct. ligger i USA og resten i Canada. Lukningen er sket per 1. oktober, oplyser Pandora i regnskabet for tredje kvartal.

»Tilbageførslen af varebeholdninger fra de lukkede multibrandede butikker forventes at påvirke omsætningen med cirka 150 mio. kr. Den fulde påvirkning på omsætningen og produktionsomkostningerne vil blive indregnet som en hensættelse i fjerde kvartal 2016,« skriver selskabet i regnskabet for tredje kvartal.

Derudover vil de lukkede butikker heller ikke længere generere omsætning for Pandora fremadrettet. Og det vil betyde, at smykkeselskabet i fjerde kvartal 2016 i år ikke får de cirka 150 mio. kr. i kassen, som butikkerne omsatte for i fjerde kvartal sidste år.

I Nord- og Sydamerika lød den samlede omsætning i kvartalet på 1510 mio. kr. mod 1429 mio. kr. i kvartalet sidste år. Heraf kom de 202 mio. kr. fra multibrandede butikker, hvilket er et fald på 32 pct. i forhold til tredje kvartal sidste år.