Pandora lover markedet ny guldfest

Erobringstogter i Rusland, Italien og Frankrig samt åbning af mindst 175 konceptbutikker og satsning på fingerringe skal skaffe Pandora tocifret vækst og en omsætning på over ti milliarder kroner.

Efter høj vækst i både omsætning og indtjening i 2013 er Pandora klar med nye offensive tiltag og en satsning på fingerringe sin anden »kernekategori«. Foto: Christian Liliendahl Fold sammen
Læs mere

Efter et stærkt 2013-regnskab med høj vækst i både omsætning og indtjening lægger Pandora-toppen an til en stribe nye offensive tiltag. Koncernen vil i år åbne flere end 175 konceptbutikker, den vil banke salget af fingerringe kraftigt op, og så vil den sætte yderligere blus på erobringen af det franske, det italienske og det russiske marked, som den ser stort potentiale i.

2013 bød på vækst i samtlige regioner, afslørede tirsdagens årsregnskab, og Pandora-smykkerne kan nu købes i flere end 80 lande hos cirka 10.300 forhandlere globalt. Senest er Pandora gået ind i lande som Georgien, Libanon og Zimbabwe, og den danske smykkekoncern har stadig troen på, at brandet har kvaliteter, der favner globalt.

Går det som ledelsen forventer, vil koncernens totale omsætning i år vokse med over ti procent, og dermed vil Pandora have solgt thailandskproducerede smykker for magiske ti milliarder kroner, inden 2014 er omme. Dækningsbidraget og indtjeningen kommer også til at stige ifølge ledelsen, der vil forbedre EBITDA-marginen fra 32 procent til 35 procent og dermed levere et driftsresultat tæt på tre milliarder kroner.

Markeder som Rusland, Italien og Frankrig bliver fremhævet som særlige »vækstmarkeder« af Pandoras ledelse, og her forventer topchef Allan Leighton stor fremgang for det danske smykkebrand de næste måneder.

»Det er tre store smykkemarkeder, hvor vi ser utroligt gode muligheder for os. Vi er derfor i fuld gang med at udbygge vores butiksnetværk i de lande,« siger Allan Leighton, der fortæller, at de tre markeder stod bag 15 procent af Pandoras omsætning i 2013, og at han ser et »stort« potentiale for mere.

Forventningen hos Pandora er, at de gamle kernemarkeder som Storbritannien, Australien og USA kommer til at udvikle sig jævnt og positivt. Stadig er der store udfordringer på det gamle kernemarked, Tyskland, hvor Pandora forventer en »volatil« omsætningsudvikling.

Pandora har investeret massivt i markedsføring de senere år. I 2013 gik ti procent af omsætningen, cirka 900 millioner kroner, direkte til markedsføring- og brandingaktiviteter, og ifølge Pandoras målinger har det enorm betydning for kendskabsgraden til brandet. Andelen af kvinder i aldersgruppen 25-49 år, som genkender brandet, når det nævnes, er næsten fordoblet på Pandoras nøglemarkeder fra 38 til 74 procent fra 2010 til 2013.

Det er charmsarmbånd, som har givet Pandora den store succes, og både selskabets oprindelige armbåndskoncept fra år 2000 og det nye fra år 2013 storsælger ifølge Pandora. Dog mangler selskabet at skabe markante produktsucceser inden for andre produktkategorier, men det skal der nu laves om på. I dag udgør Pandoras fingerringe blot 6,1 procent af den samlede omsætning, men det salg skal mere end fordobles, lyder det fra Leighton, der fastslår, at ringe er Pandoras anden »kernekategori« – lige efter de populære charmsarmbånd.

»Vi går efter en milliardomsætning på ringe målt i danske kroner,« siger Allan Leighton.

En helt ny salgskanal, som også kan komme til at bidrage til Pandoras salgsfremgang, er e-butikker, som koncernen netop nu er ved at åbne flere steder. I første omgang har Pandora slået de virtuelle butiksdøre op i Storbritannien, Tyskland, Frankrig og Østrig, og koncernen oplyser, at der løbende vil blive åbnet e-butikker på de øvrige markeder.