Pandora køber butiksnetværk i Belgien og Luxemborg for 104 mio. kroner

Som led i Pandoras strategi om at øge kontrollen over sit eget brand har smykkeselskabet indgået en aftale med Gielen Trading om at overtage Pandoras butiksnetværk i Belgien og Luxembourg. Det oplyser Pandora i en selskabsmeddelelse.

Foto: NIELS AHLMANN OLESEN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pandora betaler et samlet beløb på 14 mio. euro - cirka 104 mio. kr. - til Gielen Trading i forbindelse med aftalen, heraf udgør lager omkring 2 mio. kr.

Aftalen vil træde i kraft den 30. juni 2017, men er dog betinget af opfyldelsen af visse forudsætninger.

Med aftalen vil Pandora tilføje 13 konceptbutikker samt tre shop-in-shops i de to lande til selskabets eksisterende butiksnetværk.

Samlet set er Pandora tilgængelig i 25 konceptbutikker, 29 shop-in-shops og omkring 100 multibrandede butikker i Belgien og Luxembourg.

I 2015 udgjorde den samlede omsætning i de erhvervede butikker samt det eksisterende grossistnetværk i Belgien og Luxembourg cirka 21 mio. euro - eller omkring 155 mio. kr.

Fremover vil driften i Belgien og Luxembourg blive styret fra Pandoras kontor i Holland.

- Overtagelsen af distributionen af Pandora-smykker i allerede etablerede markeder er en integreret del af vores strategi om at øge kontrollen over vores brand, siger David Allen, direktør for Pandoras division i Europa, Mellemøsten og Afrika, i meddelelsen.

Pandora har solgt smykker i de to lande siden 2004. Med købet kommer Pandora til at sidde på hele distributionsnetværket i de to lande. Det er dog ikke alle butikkerne, der bliver Pandoras, idet der også vil være salg via franchise.

Selskabets smykker sælges i mere end 100 lande fordelt på seks kontinenter via cirka 9000 forhandlere - herunder mere end 2000 konceptbutikker.