Pandora har stærk vækst på modne markeder

Det er nogle af de ellers modne markeder hos Pandora, der viser stærk fremgang, og det kommer som en positiv overraskelse, siger analytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank.

Smykkeselskabet Pandora Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

Blandt andet steg salget - målt i lokal valuta - med 35 pct. i Storbritannien og 32 pct. i Australien i kvartalet. Udsving i valutakurserne gjorde, at stigningen ikke slog igennem med samme kraft i Pandoras omsætning målt i kroner, men tendenserne er stadig meget positive.

- Man har været i stand til at vende udviklingen på nogle af de mere modne Pandora-markeder efter nogle kvartaler med negativ vækst og vigende forbrugermønstre de senere år. Der er rigtig stærk vækst nu, måske som følge af, at Pandora har sænket priserne og lavet mere målrettet markedsføring og produktudbud på de enkelte markeder, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

I Tyskland var væksten mere moderat med 8,5 pct., men det er stadig noget bedre end de senere års opbremsning i Pandora-salget i det land.

- Man har ryddet kraftigt ud i butiksbasen i Tyskland, og det har kostet på væksten, men det ser ud til, at man måske er ved at være færdig med den manøvre og nu klar til vækst på det marked, siger Søren Løntoft Hansen.

Også Rusland, Italien, Frankrig og Pandoras øvrige europæiske markeder bidrog kraftigt til fremgangen i kvartalet. Til gengæld var der mere beherskede toner fra Pandoras suverænt største enkeltmarked, USA, hvor salget "kun" steg 8,4 pct. i dollar.

- Det er lidt mere afdæmpet vækst, end jeg havde regnet med. Men det er et af de markeder, hvor Pandora har klaret sig relativt godt de senere år og haft få kvartaler med tilbagegang, så det gør sammenligningsgrundlaget sværere, siger Søren Løntoft Hansen.