Pandora gør det igen: Kanonregnskab med opjustering

Den danske smykkesucces Pandora er kommet godt ind i 2016. Omsætningen er i første kvartal vokset med en tredjedel, og ledelsen opjusterer nu forventningerne til hele årets salg og indtjening.

Foto: Morten Germund.
Læs mere
Fold sammen

Design-selv-smykkerne fra Pandora er stadig populære blandt kvinderne rundt om på kloden, og den danske smykkekoncern har i første kvartal overgået både analytikerkorpsets og ledelsens egne forventninger.

I forhold til første kvartal 2015 er salget i år steget med 34 pct. til 4.740 mio. kr., hvor analytikerne ifølge Ritzau Estimates havde skudt 400 mio. kr. lavere i deres gennemsnitlige forventning.

Driftsoverskuddet er også steget med en tredjedel til 1.645 mio. kr., hvilket overgår analytikernes prognose med 143 mio. kr.

Bundlinjen for årets første tre måneder ender på 1,3 milliarder kr. mod 364 mio sidste år, som dog var ekstraordinært negativt påvirket af en ekstra skatte betaling og højere finansomkostninger.

» Vi har fået en rigtig god start på året med tocifrede vækstrater i såvel alle de geografiske regioner som i alle produktkategorier. Omsætningsfremgangen var drevet af vækst i vores eksisterende butikker, særligt i EMEA og Asien og Stillehavsområdet, samt fortsat udvidelse af netværket af konceptbutikker i alle regionerne. Vi forbedrede desuden vores lønsomhed for kvartalet, hvilket medførte et fortsat stærkt cash flow,« konstaterer Pandoras koncernchef Anders Colding Friis i selskabets kvartalsregnskab.

Ledelsen selv opjusterer nu sin prognose til hele årets salg til mere end 20 milliarder kr. fra mere end 19 milliarder, og forventningen til driftsindtjeningen øget til mere end 38 pct. af salget fra tidligere 37 pct.

Omsætningen på Pandoras største geografiske marked EMEA-området, som omfatter Europa, Mellemøsten og Afrika, er i år vokset med 47 pct. til knap 2,1 milliarder kr.

Omsætningen i Nord- og Sydamerika er i år vokset med 13 pct. til knap 1,8 milliarder, mens omsætningen i Asien og Stillehavsområdet er steget hele 58 pct. til små 900 mio. kr.

Når man ser på, hvad kunderne vil have, er næsten to tredjedele - eller godt 2,9 milliarder kr. - af det samlede salg de små charms, som man kan kreere sit individuelle smykke af.

Armbånd bliver der solgt for godt 900 mio. kr. af. Det er hele 70 pct. mere end sidste år og skyldes lanceringen af en række nye armbånd med tilhørende salgskampagner på udvalgte markeder.