Pandora genopliver modne markeder

Selvom Pandora omsætter for mindre end ventet på det europæiske marked, stiger salget - også på markeder, der ellers blev betragtet som modne.

Foto: Morten Germund.
Læs mere
Fold sammen

Det har stået stille i Storbritannien, i nogle kvartaler er det faktisk gået tilbage. Men nu køber briterne igen Pandora-smykker i en sådan grad, at omsætningen i andet kvartal var 74,5 procent højere end i samme periode sidste år.

Pandora har med andre ord fået gang i markeder, hvis potentiale ellers vurderes at være opnået, vurderer Søren Løntoft Hansen, aktieanalytiker i Sydbank.

»Storbritannien og Australien vokser med henholdsvis 75 og 17 procent i kvartalet, og kigger man på lige præcis de her to markeder, er det nogle af dem, der har været mere modne for Pandora, og som i nogle kvartaler har vist tilbagegang i omsætningen. Dér har de formået at få vendt udviklingen, og det, synes jeg, taler for, at man fortsat kan vokse på de her markeder, som er lidt ældre,« siger Søren Løntoft Hansen.

Den eksplosive salgsvækst skal dog ses i lyset af det lagerprogram, som Pandora lancerede sidste år, og som lod forhandlerne ombytte smykker for at justere deres varebeholdninger i en mere prisbillig retning.

»Tidligere har der på den måde været en hvis grad af kannibalisering, som nu er ude af regnskabet,« siger Søren Løntoft Hansen.

Han hæfter sig også ved Pandoras salg i Nord- og Sydamerika, som udvikler sig bedre end ventet med en omsætning på 1,1 milliard kroner i andet kvartal. I Europa stiger salget til 642 millioner kroner fra 403 millioner - en tand mindre end ventet. I Asien og Stillehavsområdet stiger omsætningen til 244 millioner kroner, igen en tand dårligere end ventet.