Pandora fejrer vild vækst med at forgylde aktionærerne

Pandora fortsætter væksten og øger både omsætning og resultat. Mens omsætningen i 2016 landede på 20,2 mia. kr., fik Pandora overskud på 6 mia. kr. Resultatet giver udbytte til aktionærerne.

Smykkevirksomheden Pandora leverer endnu engang fremgang og kommer ud af 2016 med en omsætning på den gode side af 20 milliarder kroner. Samtidig er bundlinjen næsten fordoblet og lander på 6 milliarder kroner mod 3,7 milliarder kroner året før Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Smykkevirksomheden Pandora leverer endnu engang fremgang og kommer ud af 2016 med en omsætning på den gode side af 20 milliarder kroner. Samtidig er bundlinjen næsten fordoblet og lander på 6 milliarder kroner mod 3,7 milliarder kroner året før.

Aktionærerne kommer til at nyde godt af de gode resultater fra Pandora, som foreslår udbytte på 36 kroner pr aktie. Sidste år udbetalte smykkeselskabet 13 kroner for 2015-resultatet, svarende til 1,5 milliarder kroner. Det foreslåede udbytte til aktionærerne i 2017 vil beløbe sig op på 4 milliarder kroner.

Foruden udbyttet igangsætter koncernen et aktietilbagekøbsprogram på 1,8 milliarder kroner.

»2016 var endnu et godt år for Pandora. Vi havde en vækst på 21 procent og rundede også nogle væsentlige milepæle. Vi åbnede konceptbutik nummer 2.000, omsætningen rundede 20 milliarder kroner, og vi er nu mere end 20.000 medarbejdere i Pandora. Den udvikling er vi ret godt tilfredse med,« udtaler Anders Colding Friis.

Asien og Stillehavsområdet er fortsat Pandoras hurtigst voksende region, og særligt i Kina har den danske smykkekoncern udvidet netværket af butikker. Også i Nord- og Sydamerika udvidede Pandora i 2016 med 87 nye konceptbutikker.

»Vores smykker er verden over mere populære end nogensinde før, og vi nåede en milepæl med fremstillingen af omkring 122 millioner smykker i 2016. Vi forventer, at efterspørgslen vil fortsætte med at stige, og vi øger vores produktionskapacitet for at kunne imødekomme den,« udtaler Pandoras administrerende direktør Anders Colding Friis i årsrapporten.

Pandoras omsætning var i 2016 drevet af høj tocifret vækst i alle fire kvartaler og steg samlet med 21 procent i forhold til 2015.

»Dette var på niveau med de opdaterede resultatforventninger, som vi meldte ud i maj måned på baggrund af yderst gode resultater i 1. kvartal. Omsætningsfremgangen kunne henføres til fremgang i alle geografiske regioner,« skriver selskabet i sin årsrapport.

Anders Colding Friis sagde inden jul til Berlingske, at der stadig er masser af plads til vækst i smykkeselskabet, og topchefen skruer heller ikke ned for forventningerne til næste års regnskab.

I 2017 forventer Pandora en omsætning på 23-24 milliarder kroner og en overskudsgrad lidt under 2016-niveauet på ca. 38 procent på trods af en flad start på året. Pandora forventer at åbne 275 nye butikker i 2017.

»Vi ser positivt på 2017 og forventer, at vi kan lægge yderligere godt 3 milliarder på toplinjen, når året er gået, med en ebita-margin på 38 procent, hvilket vi er rigtig godt tilfredse med. Så samlet set ser vi positivt på 2017 uanset om første kvartal vil have en mere flad udvikling end tidligere,« udtaler Anders Colding Friis.

Pandora vil i 2017 fortsat øge væksten i de eksisterende butikker samt på at udvide butiksnetværket på nyere samt mere etablerede markeder. Ved udgangen af 2016 beskæftigede Pandora 21.500 medarbejdere globalt.