Pandora får stærkere fodfæste i 200 amerikanske butikker

En udvidelse af samarbejdet med den amerikanske smykkekæde Jared kan ikke bare give Pandora større skala i USA, men også hjælpe smykkevirksomheden med at kommunikere et bredere smykkeudvalg ud, mener Pandoras direktør i USA.

Foto: Liselotte Sabroe. Fra 2016 får Pandora mere plads i Jareds mere end 200 butikker, som allerede forhandler Pandora-smykker. Direktør for Pandora Americas Scott Burger glæder sig over udvidelsen, som han mener kan give Pandora et skub i den rigtige retning i USA.
Læs mere
Fold sammen

Pandora udvider sit samarbejde med den amerikanske smykkekæde Jared, der er ejet af et af USAs største smykkeselskaber, børsnoterede Signet Jewelers.

Fra 2016 får Pandora mere plads i Jareds mere end 200 butikker, som allerede forhandler Pandora-smykker. Direktør for Pandora Americas Scott Burger glæder sig over udvidelsen, som han mener kan give Pandora et skub i den rigtige retning i USA.

»Det er fuldstændig på linje med vores strategi i USA,« siger Scott Burger og tilføjer:

»Vi sætter vores aftryk i butikker med flere brands som Jared. Det er en form for butik, som mange af vores kunder foretrækker. Det drejer sig om en udvidelse i 200 forretninger, så vi får rigtig meget skala ud af samarbejdet med Jared i forhold til de uafhængige butikker.«

Pandora har samarbejdet med Jared i syv år, men med den nye aftale etablerer Pandora »shop-in-shops«, og det giver smykkebrandet omkring 14 kvadratmeter at brede sig ud på per butik.

»Jared har været en vigtig del af vores salg i USA, men Jared har også spillet en rolle i udviklingen af Pandora som brand i USA. De investerer meget i at markedsføre brandet for os. Det er en meget sofistikeret virksomhed med smagfuldt inventar og stil i deres butikker. Deres størrelse, erfaring og kendskab til smykkemarkedet i USA er en fordel for Pandora i forhold til at skabe relationer til kunderne,« siger Scott Burger.

Den ekstra plads planlægger Pandora at udnytte til især at fremvise fingerringe, der er blevet en vigtig del af virksomhedens sortiment, hvor charms og armbånd ellers har fyldt en stor del.

»Mere plads er et vigtigt led i at kommunikere vores bredere udvalg af smykker ud. Det gør det selvfølgelig nemmere at vise vores udvalg frem på en mere elegant måde, og det gælder alle vores smykkekategorier,« siger han.

Pandora har efter hårdt arbejde hævet salget af fingerringe med 80 procent, og regnskabet for tredje kvartal viste, at ringene udgør 15,8 procent af Pandoras omsætning. I arbejdet med at øge salget af smykkefirmaets andre smykkekategorier, er det netop simple detailhandel-tricks, som kan gøre en forskel, mener Scott Burger.

»Den måde, vi viser ringene frem på, er også en stor del af fremgangen. Vi giver dem prominente placeringer og mere plads i butikkerne. Det er egentlig meget grundlæggende detailhandel-metoder, men det er med til at give vores ringe momentum. Vi vil forsøge at sprede momentumet fra ringene til vores andre smykkekategorier,« siger Scott Burger.

En anden grund til, at Pandora ser fremgang i salget af ringe i USA, er ifølge Scott Burger, at selve produktet er målrettet og designet til de amerikanske kunder, som er glade for større smykker og mere trendorienterede ringe.