Pandora-chef: Vi må regne med at væksten tager af

Høj vækst, en opjustering og masser nye butikker over hele verden. Det går godt for smykkevirksomheden Pandora og topchef Anders Colding Friis, der dog understreger, at den høje vækst vil tage af.

Foto: Linda Kastrup. »Vi har haft en fin udvikling i første kvartal, og det er vi glade og positivt overrasket over. Men man må forvente er, at efterhånden, som vores samlede omsætning bliver større vil den procentvise vækst gå nedad,« siger Anders Colding Friis, som blev Pandora-chef i 2015.
Læs mere
Fold sammen

Smykkekoncernen Pandora fik en god start på året. Pæne tocifrede vækstrater på de fleste markeder får virksomheden til at opjustere forventningerne til hvor mange smykker, der skal sælges i løbet af 2016. Og det kan betyde butik nummer 2000 på verdenplan.

Men topchef Anders Colding Friis understreger, at de høje vækstrater har en ende.

»Vi har haft en fin udvikling i første kvartal, og det er vi glade for og positivt overrasket over. Men man må forvente, at efterhånden som vores samlede omsætning bliver større, vil den procentvise vækst gå nedad,« siger Anders Colding Friis, som blev Pandora-chef i 2015.

Design-selv-smykkerne fra Pandora er stadig så populære blandt kvinderne rundt om på kloden, at Pandora nu forventer, at der vil blive solgt smykker for mere end 20 mia. kr. i 2016 mod et tidligere skøn på "mere end 19 mia.".

Hvor højt kan Pandoras omsætning nå op?

»Vi siger mere end 20 mia. kr. i 2016 og længere frem vil vi ikke vurdere«

I hvilke lande er det særligt gået godt?

»Der er flere lande. Men særligt Frankrig, Italien og Tyskland har udviklet sig godt. Men generelt er der en række markeder i Europa, som har klaret sig godt,« siger Anders Colding Friis.

Her har Pandora sine butikker

Lysegrøn = flest butikker

Pandora har på et år tilføjet ikke mindre end 405 nye butikker i løbet af de sidste 12 måneder. Det betyder, at der nu er 1852 såkaldte koncept-butikker, der er en blanding af Pandoras egne og franchaise-butikker. Det tal vil i løbet af året krydse 2000.

»Vi regner nu med, at vi kommer til at åbne 275 nye butikker i 2016 mod de 250, som vi tidligere planlagde,« siger Pandora-chefen.

Markedsværdien af Pandora steg tirsdag til over 110 mia. kr. og virksomheden er dermed den fjerdemest værdifulde børsnoterede danske viksomhed efter Novo Nordisk, A.P. Møller-Mærsk og Dansk Bank. Den høje aktiekurs skyldes blandt andet, at Pandora formår at tjene en pæn del af omsætningen. I første kvartal røg næsten 35 pct. af omsætningen ind som driftsindtjening, som nåede godt 1,6 mia. kr.

 

I det  såkaldte EMEA-område, som omfatter Europa, Mellemøsten og Afrika, voksede  omsætningen i de første tre måneder af året år med 47 pct. til mere end to mia. kr. Omsætningen i Nord- og Sydamerika er i år vokset med 13 pct., mens omsætningen i Asien og Stillehavsområdet.

Hovedparten af omsætningen kommer fortsat fra de oprindlige charms, hvor man kan kreere sit individuelle smykke af. Næsten to tredjedele - eller godt 2,9 mia.kr. af det samlede salg de små charms.

»Vi har haft en fin og to-cifret vækst på tværs af vores regioner. Samtidig har vi haft en god udvikling i de forskellige produktkategorier. Både på charms, vores ringe og på vores nye område øreringe har der været god vækst,« siger Pandora-chefen.