Pandora asiatiske vækstmaskine leverer varen - Europa skuffer

Smykkeselskabet Pandora venter fortsat en omsætning på 22-23 mia. kr. i 2017 og en EBITDA-margin på på mere end 38 pct.

Foto: Nils Meilvang

Asien - og specielt Kina - fortsætter med at købe godt ind hos smykkegiganten Pandora. Ser man på første kvartal 2017 lød omsætningen på det kinesiske marked på 427 mio. kr. mod 193 mio. kr. i kvartalet sidste år, og det er lig en vækst i danske kr. på 121 pct.

Det fremgår af regnskabet fra Pandora tirsdag morgen.

Samlet kom koncernen ud af de første tre måneder af 2017 med en omsætning på 5159 mio. kr., hvor der blandt analytikere var ventet en omsætning på 5120 mio. kr. ifølge Ritzau Estimates.

Driftsresultatet (EBITDA) var på 1879 mio. kr., svarende til en EBITDA-margin på 36,4 pct. Her var der ventet 1827 mio. kr. og 35,4 pct. ifølge Ritzau Estimates.

I det tilsvarende kvartal i 2016 leverede Pandora en omsætning på 4740 mio. kr., og toplinjen er altså vokset med 9 pct. i forhold til første kvartal 2016. Driftsresultatet endte på 1760 mio. kr. svarende til en margin på 37,1 pct.

Bundlinjen i kvartalet i år endte på et overskud på 1361 mio. kr. efter skat., hvor analytikerne havde estimeret et overskud på 1296 mio. kr. I første kvartal af 2016 lød nettooverskuddet på 1306 mio. kr.

SALGSVÆKST - DOG IKKE I USA

Anders Colding Friis, der er administrerende direktør i Pandora, er tilfreds med regnskabet.

- Vi var godt tilfredse med udviklingen på de vigtige vækstmarkeder, hvor Italien, Frankrig og Kina fortsat udviser stærk salgsvækst. Derudover var der fortsat en god udvikling på nogle af vores mest etablerede markeder, og omsætningen i Australien steg med 27 pct. Dog er der fortsat svære vilkår for detailhandlen i USA, hvilket kunne ses af vores salgsudvikling i USA i første kvartal, siger direktøren i en kommentar til regnskabet.

Det er nyt, at Pandora er begyndt at rapportere for udviklingen på lande ud over regioner. Og Kina er netop det land, hvor der har været den største omsætningsvækst i første kvartal 2017 i forhold til kvartalet sidste år.

Ser man på USA, endte omsætningen på 1274 mio. kr. mod 1371 mio. kr. i kvartalet sidste år. Omsætningsvæksten er på minus 7 pct. i kvartalet mod plus 11 pct. sidste år. På det modne britiske marked lå Pandoras omsætning på 547 mio. kr. mod 602 mio. kr. i første kvartal 2016, og omsætningsvæksten var på minus 9 pct. mod plus 33 pct. sidste år i perioden.

Det amerikanske marked har været presset - og i fjerde kvartal var der et fald på 7 pct. i den organiske vækst.

Ser man på de enkelte regioner, så gav regionen Americas, der domineres af det amerikanske marked, Pandora en omsætning for 1693 mio. kr. i årets første kvartal, mens salget i Europa var på 2198 mio. kr. Asien-Stillehavs-divisionen omsatte for 1268 mio. kr.

Til sammenligning var der ventet salg for henholdsvis 1677, 2346 og 1110 mio. kr. i de tre divisioner, Americas, Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA) samt Asien-Stillehavet, ifølge Ritzau Estimates inden regnskabet.

Samlet steg omsætningen i første kvartal med 9 pct. til 5159 mio. kr. for Pandora. Her var der ventet en omsætning på 5120 mio. kr.

FORVENTNINGER FASTHOLDES

Pandora fastholder sine forventninger til hele året på en omsætning på 23-24 mia. kr. i 2017 og en EBITDA-margin på cirka 38 pct.

I 2016 landede omsætningen på 20,3 mia. kr., mens EBITDA-margin nåede op på 39,1 pct. for smykkeselskabet.

Analytikerne i Ritzau Estimates ventede inden regnskabet en omsætning på 23,6 mia. kr. samt en EBITDA-margin på 38,2 pct. for hele 2017.

Pandora forventer at åbne mere end 275 nye konceptbutikker i 2017, hvoraf halvdelen vil blive åbnet i EMEA, en fjerdedel vil blive åbnet i regionen Americas og resten i Asien/Stillehavet.

Pandora betaler 9 kr. i udbytte til sine aktionærer. Smykkeselskabet gik over til kvartalsvis udbytte i forbindelse med årsregnskabet for 2016. Det skete på baggrund af ønsker fra investorerne, oplyste Anders Colding Friis dengang.

- Man kan sige, at vi nu udbetaler penge i takt med, at vi tjener dem. Vi skal gøre det, der er rigtigt for vores forretning - og vi kan både vokse og genere likviditet, sagde Anders Colding Friis til Ritzau Finans.