Pandora: Asiatisk frieri fortsætter med uformindsket styrke

Omkring en tredjedel af det globale marked for smykker ligger i Kina og Japan. Og Pandora satser massivt i hele den asiatiske region for at få flere kunder og dermed et øget salg.

Omkring en tredjedel af det globale marked for smykker ligger i Kina og Japan. Og Pandora satser massivt i hele den asiatiske region for at få flere kunder og dermed et øget salg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

- Kina gror meget, meget hurtig for os. Hongkong er den største i regionen og står for 22 pct. af salget i regionen i de første ni måneder af 2015. Kina kommer ind som nummer to med et salg på 18 pct., siger Kenneth Madsen, der er direktør i Asien for Pandora, på selskabets kapitalmarkedsdag i Bangkok torsdag.

- De asiatiske kunder ser på mode og stil - og ikke så meget på følelser som i andre dele af verden. Her køber man mere vores smykker på grund af det mix, som man selv kan lave, siger direktøren.

I de første ni måneder af 2015 lå EBITDA-marginen på 44 pct. i Asien-regionen, og det er over de 37 pct., som Pandora forventer for hele koncernen for hele året.

For at accelerere udviklingen indgik Pandora for knap et år siden en aftale med Oracle Investment om fællesdistribution af Pandora-smykker i Kina. Et lignende samarbejde blev indledt med Bluebell for det japanske marked i 2014.

- Vi bruger alt, hvad vi ved fra Hongkong, hvor vi åbnede i 2009, til at gå ind i Kina. Og i forbindelse med samarbejdet med Oracle kan vi tage direkte kontrol over markedet, som vi anser for vigtigt, siger Kenneth Madsen.

- Vores butikker i Kina har ikke præsteret som i resten af regionen. Hvis vi siger, at en butik i Hongkong leverede indeks 100, så lå tallet for en butik i Kina på 44 i 2013. Det er vokset til 79 for de første ni måneder af 2015. Kina er det hurtigst voksende marked i Asien, siger direktøren.

Pandora forventer at åbne omkring 25-30 nye butikker om året i Kina de kommende år, og Kenneth Madsen siger, at man i år vil vi øge investeringerne i landet massivt. Samlet forventer Pandora at åbne mellem 200 og 300 butikker om året fra 2016-2018 globalt.

Mens Kina ser ud til at blive en vækstmaskine for Pandora, ser det anderledes ud for Japan.

- Vi ser en mere moderat vækst i Japan, hvor vi har været i 5-6 år. Vi startede ud med en forkert distributør - så vi har været inde og rydde op og skal nu bruge tid til at genopbygge vores brand her, siger Kenneth Madsen, der regner med, at man skal bruge to til tre år til at få tingene på fode igen.

- På sigt skal Japan være større - men det vil tage tid, erkender direktøren.

Siden 2014 har Pandora lanceret smykker kun til det asiatiske marked. Og flere af disse produkter er kommet ind på kundernes favorit top ti liste.

- Smykker specielt til dette marked har vist sig at være et godt sats. 75 pct. af disse produkter er komme ind på top ti for nye produkter. Og fremadrettet vil vi også lave smykker, der er specialt designet til det asiatiske marked, siger Kenneth Madsen.

Han påpeger dog, at man fortsat satser på et globalt sortiment af smykker.

- Ser man på top 200, er det de samme smykker, der går igen i både USA og Asien. Men ser man på top ti er det de specielle asiatiske smykker, der sælger bedst i regionen, siger direktøren fra den asiatiske del af smykkeselskabet.

Pandora har et samarbejde med Disney - og selskabet sælger Disney-smykker til USA og Asien. I regionen er kollektionen med de kendte Disney-figurer på 13 markeder og kan købes i mere end 300 butikker - Australien inkluderet.

- Vi er nu omkring to måneder inde i lanceringen af Disnye-kollektionen i Asien. Den er blevet modtaget meget positivt. I løbet af fire uger solgte vi 100.000 Disney-smykker i regionen - og det er Mickey & Minnie, der sælger bedst. Salget vil normaliseres i 2016, siger Kenneth Madsen.