Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Panasonics moderselskab, Matshushita, lægger 66 milliarder yen (3,1 milliarder danske kroner) for at blive flertalsaktionær i den fladskærmsproduktion, som drives i samarbejde med Hitachi og Toshiba. I fællesskab producerer de LCD-fladskærme. Nu vil fabrikationen blive en del af Matushita-koncernen, som har hjemme i storbyen Osaka. Med overtagelsen vil Matsushita sikre sig større kontrol over leverancerne af de vigtige dele, de såkaldte paneler, som indgår i fladskærmene. Markedet for fladskærme er de seneste år nærmest eksploderet i forbrugerinteresse.
Matsushita vil fortsat levere skærme til Hitachi, mens Toshiba trækker sig helt ud af fællesprojektet for at samarbejde med Sharp Corp., som - sammen med Samsung - er blandt verdens største producenter af LCD-fjernsyn.
Matsushita tager senere i år navneforandring til Panasonic, som hidtil har været koncernens mest kendte mærke. Panasonic producerer blandt andet fladskærmsserien Viera, mens koncernen også producerer for eksempel riskogere.
Matsushita er verdens største producent af plasma-TV-skærme, som typisk anvendes til de meget store fladskærmsfjernsyn.