Pakkekaos hos dansk internet-boghandel

Internet-boghandlen Saxo.com skiftede til et nyt pakkeri, men måtte sande at Murphy’s lov stadig gælder: Alt hvad der kunne gå galt, gik galt.

Foto: saxo.com
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mange kunder hos den danske internet-boghandel Saxo.com har måttet vente længe på deres bøger i de seneste uger – og i nogle tilfælde har kunderne ligefrem modtaget de forkerte bøger. Saxo.com placerer ansvaret hos et nyt pakkeri, DBK, der skulle forkorte leveringstiden på bøger.

Firmaet fortæller at man fik konsulenthjælp fra logistik-eksperter i forbindelse med skiftet til DBK, men alligevel måtte man sande, at Murphy’s lov stadig gælder: Alt hvad der kunne gå galt, gik galt.

Efter en normal start har DBK haft massive it-problemer, hviket har resulteret i forsinkede ordrer og pakkefejl.

»Situationen på pakkeriet nu normaliseret, og vi er ligeledes ved at være med på kundesupporten. På grund af de mange forsinkelser har vi haft svært ved at følge med mail-bevarelser og telefonopkald. Det beklager vi naturligvis, og vi arbejder nu på at udbygge kapaciteten og behandle kundernes henvendelser på en smartere måde, hvis vi skulle få uheld en anden gang,« fortæller Saxo.com.

DBK's adm. direktør Peter Johnsen skriver i en e-mail til Saxo.com, at problemerne skyldes håndteringen af udenlandske titler med 13-cifrede varenumre, hvor DBK normalt arbejder med 8 karakterer i varenumret. Man valgte herefter at konvertere alle varer til 13-cifrede numre, men det har desværre medført en række problemer med at håndtere ordrer med varer, hvor nogle er lagret som 8-cifrede og nogle er lagrede som 13-cifrede.

Som et plaster på såret har Saxo.com tilbudt sine kunder gratis fragt på bestillinger hen over weekenden og frem til mandag den 28.