Danskstiftede Unisport, der specialiserer sig i salg af fodboldudstyr, mærker tydeligt fodboldfeberen.
Omsætningen har i hvert fald aldrig været så god som den for regnskabsåret 2021:
580 millioner kroner.
Det er en vækst på toplinjen på 33 procent, mens der også er vækst på bundlinjen, som for første gang siden 2016 er i plus med 1,2 millioner, skriver Børsen.
Og til avisen siger den tyske Unisport-direktør, Michael Burk, at han er fortrøstningsfuld for det kommende regnskabsår – på trods af inflation og krig i Europa.
»Fodbold har været relativt immun over for økonomiske nedture, og det mærker vi også. Derfor er vi fortsat meget positive efter de første seks måneder med vækst.«
Han forklarer desuden, at internationale slutrunder – såsom herrernes EM i 2021 samt herrernes VM og kvindernes EM i 2022 – mærkbart øger salget. Især når Danmark klarer sig godt, som det har været tilfældet på det seneste.
Hele 95 procent af Unisports salg kommer online, selvom fodboldforretningen siden 2015 har åbnet fire butikker i henholdsvis København, Oslo, Stockholm og Paris, skriver Børsen.
Unisport blev stiftet i 1995 på Vesterbro. I dag er virksomheden ejet af kapitalfonden Nordic Capital.