På mandag boomer nethandlen i Norden

Skandinaviske e-handelsbutikker kan forvente en god dag på kontoret på mandag, som spås at blive årets største nethandelsdag i Norden.

Cyber Monday er blevet til Cyber Friday i Danmark, men det er først mandag den 9. december, julehandlen topper på nettet. Fold sammen
Læs mere
Foto: JIM WATSON
Danske e-handelsbutikker går en god dag i vente på mandag den 9. december.

Ifølge den globale undersøgelse Adobe Digital Index fra it- og analysefirmaet Adobe tyder alt nemlig på, at julehandlen på nettet topper netop på denne dag i de nordiske lande.

Når julehandlen på internettet topper på mandag, vil den samlede omsætning ifølge analysen være 3,6 gange større end normalt. 

Danske e-handelsbutikker skød i sidste uge julesalget i gang med en kopi af de amerikanske shop amok-dage Black Friday og Cyber Monday. For at gøre forvirringen total hedder konceptet i Danmark Cyber Friday og ligger samme dag som den amerikanske Black Friday.



En af de netbutikker, som hoppede med på udsalgsvognen var Coop, som skød både julehandlen og en øget satsning på e-handel i gang med Black Friday for en uge siden. Marketingchef for coop.dk, Jan Møller, er godt tilfreds med dagens udbytte på coop.dk.

»Vi kunne mærke en øget aktivitet på de produkter, der var udvalgt i forhold til Cyber Friday. Så det har virket,« siger Jan Møller og tilføjer, at salget på coop.dk lå på indeks 125 i forhold til en tilsvarende fredag.

Selvom Cyber Friday bød på net-tilbud fra Coop, Elgiganten og andre e-butikker, vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i nethandlens brancheforening FDIH, på linje med analysen fra Adobe, at julesalget i de danske e-butikker vil toppe i næste uge.

»Vi regner med, salget topper i den uge, der kommer nu, det vil sige fra den 9. til den 13.,« siger Henrik Theil.

Han forklarer, at der med udsalg det meste af året ikke er det helt store incitament for forbrugerne for at købe ekstra ind på en dag som Cyber Friday. 

Også Coop forventer øget salg på coop.dk i den kommende uge, men forklaringen skal i høj grad findes i generelle tendenser for juleshopping.

»Vi ved, det stiger op mod jul i takt med at folk bliver mere og mere 'paniske' i forhold til at købe julegaver,« siger Jan Møller.

Ifølge Adobe Systems blev der i USA sat rekord med årets Cyber Monday, hvor salget steg med 16 procent til en rekordomsætning på 2,29 milliarder dollar, svarende til 12,5 milliarder kroner.

Med en stigning i salget på 264 procent i forhold til en gennemsnitlig dag i de nordiske lande, er der ifølge Mark Phibbs, Vice President i Adobe Systems i Europa, potentiale til at stramme op på strategien for online-shopping.

Analysen fra Adobe Systems er baseret på 450 milliarder besøg i 2.000 net-butikker.