På dette område er de danske virksomheder i den europæiske førertrøje

Andelen af danske virksomheder, der henter en del af deres omsætning på nettet, er steget markant. Knap fire ud af ti små og mellemstore virksomheder har e-handel som en del af deres forretning, hvilket er langt over EU-gennemsnittet.

Danske virksomheder er i førertrøjen i EU, når det gælder e-handel. Det viser en analyse lavet af SMVdanmark. Knap fire ud af ti små og mellemstore virksomheder gør brug af e-handel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Knudsen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske virksomheder er helt i front, når det gælder handel på nettet. Det viser en analyse udarbejdet af SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder. 38 procent af de adspurgte virksomheder omsætter på nettet, og det er markant højere end gennemsnittet i EU, der ligger på 18 procent.

Siden 2011 er andelen af danske virksomheder, der gør brug af e-handel, steget fra 23 til 38 procent, hvilket gør Danmark til det land i EU, hvor den digitale udvikling går hurtigst.

Det glæder Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark:

»Digitalisering er en stadig vigtigere del af det at drive virksomhed. Særligt under coronakrisen har vi set, hvordan digitalisering er en vigtig komponent i indsatsen for at gøre virksomheder mere agile og omstillingsparate,« siger hun.

Når danske virksomheder sammenligner sig med sine skandinaviske naboer, Norge og Sverige, kan de også klappe sig selv på skulderen. I Sverige er det 31 procent af virksomhederne, der omsætter på nettet, mens der i Norge er tale om 22 procent.

Det er især de mindre danske virksomheder med mellem 10 og 49 ansatte, der gør brug digitalt salg.

Analysen bygger på de årlige Eurostat-spørgeskemaer, der i dette tilfælde blev indsamlet i første halvår af 2020. Her spurgte man et repræsentativt udsnit af virksomheder med mellem 10 og 249 ansatte.

Berlingske har tidligere beskrevet den eksplosive stigning i danske forbrugere, der shopper online efter virusudbruddet. Her viste en undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), som er nethandlens brancheforening, at hver femte netbutik oplevede en vækst på mindst 50 procent i starten af maj 2020, i forhold til hvad butikkerne havde budgetteret med.