På bjergtest med Ivecos prisvinder

Italienske Iveco har brugt mange år på at skabe den nye Daily varebil, som netop er blevet kåret til »Van of the Year« – årets varebil i Europa 2015. Vi har tidligere prøvet de gængse udgaver, nu har vi prøvet kommende udgaver af bilen på stejle bjergveje på Sicilien.

Testen af de nye Daily-modeller foregik på stejle veje med masser af serpentinersving fra Taormina Mare ved kysten til Taormina by oppe på bjerget. Foto: Iveco. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Serpentinervejene fra kysten ved Taormina Mare på Sicilien og op til selve byen er stejle, og selv om det måske kun drejer sig om fem til seks kilometer, kræver det en smidig og momentstærk motor for at komme op uden alt for mange problemer.

Men italienske Iveco ved, hvad de gør, når de sender fagjournalister fra hele Europa afsted på en så udfordrende rute.

Mest imponerende var en helt nyudviklet el-udgave med ekstra kraftige sodiumnikkel batterier fordelt på tre batteripakker – med mulighed for oplagring af energien udviklet sammen med det italienske firma Fiamm, som også er med i Fiat-gruppen.

Trods halv nyttelast var den hurtigere rundt i kurverne end de fleste af dieseludgaverne. Iveco benytter en torque-converter (moment-omformer) fra ZF til opgaven.

Det nye batterisystem erstatter det tidligere »Zebra«-batteri, og forskellen er stor. Der spares 300 kilo egenvægt, effektforøgelsen er på 15 procent, og levetiden på batterierne er samtidig øget med 20 procent.

Rækkevidden opgives til 250 kilometer, og med hurtiglader klares 80 procent opladning på to timer. Bruger man »mormor«-kabel hjemme, kan opladningen tage 24 timer, mens to andre løsninger med 400 volt vil betyde, at opladningen tager ti timer. Altså natten over – passende for en firmaløsning.

Iveco er også tæt på præsentation af deres hybridudgave af Daily – prototypen blev vist allerede på IAA transportmessen i Hannover for to år siden.

Omfattende serie

Men Daily-serien er omfattende, og hvor el-udgaven måske har begrænset marked (endnu), overrasker man med to typer firehjulstrukne modeller. Et 4x4 light til lette off-road-opgaver plus et ægte off-road system udviklet sammen med det tysk/østrigske firma Achtliner.

Den lette udgave har permanent firehjulstræk, mulighed for 12 gear, tre differentiale-spær samt krybegear med en udveksling på 64:1. Systemet kan kombineres i alle vægtklasserne – fra 3,5 til 7,2 ton.

»Hard core«-udgaven findes som 3,5- og 5,5 ton totalvægt – men kun sammen med Fiat Power Trains 3-liters motor. Også denne udgave har permanent firehjulstræk og tre differentialespær.

Bilen har en centralt placeret transfer-gearkasse, så man samlet har 24 gear frem og fire tilbage. Krybegearet har her en udveksling på 120:1. I terrænet klarer den en indgangsvinkel på 50 grader og en udgangsvinkel på 33 grader. Vadedybden er 66 cm og frihøjden 30 cm.

Vi prøvede også en Daily med en ottetrins automatgear udviklet sammen med ZF – med konverter (omformer). Gearkassen klarer et drejningsmoment på 470 Nm fra motoren.

Det er et automatgearsystem, som skifter hurtigt, men også sikrer helt bløde skiftebevægelser. Selv på vores tur op ad bjerget mistede bilen ikke effekt i hårnålesving. Gearkassen skiftede bare lynhurtigt op og ned i gearene. Men hos Iveco understreger man, at det kun kan fås i en Iveco Daily med 2,3- eller 3-liters motor. Automatgearet kan fås til december.

En naturgas/biogas-udgave var også til rådighed – en 3-liter benzinmotor med 136 hk og 350 Nm drejningsmoment. Rækkevidden er 500 kilometer med naturgas og 80 kilometer med benzin (reservetank på 15 liter). Også den klarede bjergtesten uden problemer.

Kan bruges til flådestyring

Daily kan også fås som den største kassevogn på markedet med 19,6 kubikmeter varerum – op mod fire kubikmeter mere end nærmeste konkurrent. Resultat er næsten 11 ton i vogntogsvægt. En 7,2 ton udgave kommer i slutningen af året.

Daily er Ivecos mindste bilmodel, men Iveco benytter også teknologien fra de større lastbiler. Et helt nyt »Iveconnect«-system er hentet fra den store Stralis-udgave, hvor der er leveret 13.000 enheder.

Der er tale om en større radio- og naviga­tionsløsning med syvtommer skærm. Her kan chaufføren få at vide, hvor økonomisk der køres, og ifølge Iveco kan man spare op mod 12 procent brændstof. Connect-systemet er i forbindelse med virksomheden og kan som sådan også bruges til flådestyring. Daily vil også kunne fås med en særlig holder til chaufførens iPad/Tablet og iPhone/Smartphone.

VI har tidligere rost den nye Daily for en bedre samlekvalitet og dermed mindre støj og færre resonnanslyde – og for et kortere udhæng bag, som har betydet bedre køreegenskaber. Alle disse dyder går igen i de mere specielle udgaver, vi har testet denne gang.

Den første generation Daily blev i øvrigt præsenteret tilbage i 1978. Derefter fulgte el-udgave i 1986 (med »in-house«-teknologi fra 2009), hybridudgave i 1992 og naturgas-udgave i 2000.