OW Bunkers storkunde i usædvanlig underskudshandel

Ifølge konkursboets kurator solgte OW Bunkers Singapore-datterselskab, Dynamic Oil Trading, først olie til storkunden Tankoil for derefter at købe den tilbage til en lavere pris.

Foto: Henning Bagger.
Læs mere
Fold sammen

Samhandlen mellem OW Bunkers datterselskab i Singapore og selskabets suverænt største kunde foregik efter særegne principper. Først solgte Dynamic Oil Trading (DOT) olie til sin stokunde, Tankoil Marine Services, hvorefter Tankoil solgte olien tilbage til DOT til en lavere pris.

Det er specialkurator i konkursboet, advokat Søren Halling-Overgaard, der beskriver den mystiske samhandel i det ti sider lange krav, han få dage før nytår fremsendte til den tidligere topledelse i OW Bunkers hovedkontor i Aalborg, herunder OW-topchef Jim Pedersen, og til ledelsen i datterselskabet i Singapore.

Speciel kreditpolitik

Søren Halling-Overgaard kræver på vegne af konkursboet 654 mio. kroner i erstatning af de fem tidligere OW Bunker-topfolk, som afsløret i Berlingske i sidste uge. Kravet kommer, fordi de fem stik mod OW Bunkers vedtagne kreditpolitik ydede en alt for stor kredit til Singapore-kunden Tankoil Marine Services. Den kæmpestore kredit var medvirkende til få OW Bunkers kollaps 7. november sidste år.

Ifølge Søren Halling-Overgaard var samhandlen mellem Dynamic Oil Trading og Tankoil Marine Services baseret på en skriftlig såkaldt »set-off agreement«, som kurator beskriver således:

»Dynamic Oil Trading solgte olie til Tankoil Marine Services til en pris på X, hvorefter Dynamic Oil Trading efterfølgende køber samme eller en mindre mængde af den pågældende olie tilbage fra Tankoil Marine Services til en pris Y, der er lavere end en pris X.«

Berlingske har været i kontakt med Søren Halling-Overgaard for at få ham til at forklare den særegne set-off agreement, men han har ingen yderligere kommentarer til samhandelsprincippet, som umiddelbart får det til at se ud, som om Tankoil lider tab.

En kilde med indsigt i oliebranchen i Singapore forklarer, at store rederier generelt ikke ønsker at handle med små aktører som f.eks. Tankoil Marine Services. Derfor sælger en lille aktør som Tankoil f.eks. olie tilbage til DOT med tab. Dynamic Oil Trading fakturerer så olien over for f.eks. et stort containerskib, mens Tankoil står for den fysiske levering.

Cappuccino-effekten

Ifølge kilden er det ofte en del af forretningskonceptet i Singapore, at olieleverandørerne laver »cappuccino« på de store containerskibe, som det kaldes, når man får olien »til at fylde mere«.

Når en af de mange mindre olietankere, som fylder olie på de store containerskibe, som ligger på reden i Singapore, så sker det under stort tryk. Derfor er der en del luft i olien, når containerskibets oliemåler melder, at tanken er fuld, selv om olietanken måske kun er 80 procent fuld.

Det betyder igen, at den mindre olietanker fra f.eks. Tankoil sparer olie på hver leverance, og det kan være en forklaring på, at der er forretning i at sælge olie under den pris, man selv har givet for den.

»De små olieleverandører har stadig en masse olie tilbage, når de er færdige med at tanke et stort containerskib. Olien kan de så sælge til anden side og dermed indhente det tab, de har lidt,« forklarer kilden.

Arvid Andersen, som er advokat for den tidligere chef for DOT, Lars Møller, kalder cappuccino-modellen for en almindelig fremgangsmåde i Singapore. »Det er en almindelig kendt forretningsmodel, som OW Bunkers ledelse i Aalborg vidste alt om,« siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Jim Pedersen eller dennes advokat, John Korsø Jensen.