OW Bunker holder dampen oppe

Børsdebutanten leverer et solidt regnskab og forventningerne fastholdes.

Foto: Kasper Palsnov
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

OW Bunker er kommet pænt ud af årets andet kvartal, hvor selskabet noterer fremgang over hele linjen og samtidig fastholder sine forventninger til resten af 2014.

Det fremgår af OW Bunkers kvartalsregnskab, der er præsenteret fredag før børsåbning.

Selskabet, der lever af at sælge skibsbrændstof, har i perioden landet en omsætning på 4,17 mia. dollar mod 3,91 mia. dollar i andet kvartal sidste.

Derudover har OW Bunker realiseret en vækst i sin volumen på 7 pct. til 7,2 mio. ton brændstof mod 6,7 mio. ton i samme periode sidste år. Ifølge selskabet selv kommer den øgede volumen i andet kvartal primært fra vækst i de asiatiske og amerikanske markeder.


Dog er væksten på 7 pct. i andet kvartal en spids under selskabets egne forventninger, skriver OW Bunker i regnskabet, hvor administrerende direktør, Jim Pedersen, ellers overordnet er godt tilfreds.

- Resultaterne for andet kvartal er tilfredsstillende. Med en volumenvækst på 7 pct. vinder vi markedsandele i et svært marked. Vores nye forretningsområder præsterer efter planen, og vi fastholder vores forventninger til helåret, lyder det fra Jim Pedersen i regnskabsmeddelelsen.

For kvartalet lander OW Bunker et bruttoresultat på 49,2 mio. dollar, der skal holdes op mod 36,1 mio. dollar i samme periode året før. Nettoresultatet er samtidig endt på 14,1 mio. dollar mod 5,7 mio. dollar i sidste års andet kvartal.


Driftsresultatet, EBIT, endte på 18,0 mio. dollar, som dermed er bedre end i andet kvartal sidste år, hvor der ud for samme post blev noteret 11,0 mio. dollar.

I forbindelse med regnskabet fastholder selskabet sine forventninger til helåret, sådan at OW Bunker fortsat venter at øge sin volumen i 2014 med 10 pct., og at resultatet som minimum stiger lige så meget som volumen - før særlige poster.