Overraskende høje priser for mad

Forbrugerne bliver flået, når de i supermarkederne handler levnedsmidler i små mængder i fine emballager.

Foto: flemming krogh

608 kroner for et kilo te, 500 kroner for et kilo nødder, 2.995 kroner for et kilo vaniljepulver, 1.825 kroner for et kilo mintpastiller og 2.437 kroner for et kilo krydderi.

Kun få opdager, at brødet i en pose med 95 gram langtidsholdbare brødcroutoner og luft sælges til en kilopris på 210 kroner, selv om det ifølge en ekspert næppe indeholder råvarer for mere end en femmer, skriver 24timer.

24timer har udregnet kilopriserne på en lang række populære fødevarer og kan i dag afsløre, at fortjenesterne til supermarkeder, producenter og mellemled er enorme. Typisk er det kun sølle to til fem procent af fødevarens pris, som går til landmanden, forklarer landets førende ekspert i prisdannelsen på fødevarer.

»Koster et produkt 100 kroner, tjener supermarkedet typisk 50 procent, altså 50 kroner, mens resten går til forædling, distribution, mellemforhandlere, emballage, produktudvikling, markedsføring, branding, afgifter og moms,« siger Henning Otte Hansen til 24timer.»Kun typisk to til fem kroner bliver brugt på råvarer,« forklarer Henning Otte Hansen, der er seniorrådgiver, ph.d. og cand.merc. ved Fødevareøkonomisk Institut, Københavns Universitet til 24timer.

Henning Otte Hansen siger de store fødevarevirksomheder sidder tungt på markedsmagten over for bønderne, som over de seneste år har fået en stadig lavere pris for råvarerne - i forhold til, det forbrugerne betaler.

Kilopriserne ryster Klaus Melvin, der er leder af forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere.

»Det her er forkasteligt, grådigt og grotesk. Det skyldes den ringe konkurrence på fødevarer i Danmark. Ellers kunne supermarkederne ikke slippe af sted med det,« siger han til 24timer.

Klaus Melvin henviser til Konkurrencestyrelsen, som årligt laver en rapport, der afslører, at hver dansker årligt betaler 15-20.000 kroner for meget for deres fødevarer.

»Vi har i Danmark er par store supermarkedskæder, som sidder tungt på en dominerende del af markedet. De konkurrerer på nogle ganske få varer - eksempelvis mælk og bananer - og resten sætter de så selv priserne på, blandt andet ved at pakke i små emballager. Forbrugerne opdager ikke, hvor urimeligt høj kiloprisen og avancerne faktisk er,« siger Klaus Melvin til 24timer.

»Så hvad butikkerne mister på karrusellerne, tjener de så rigeligt ind igen på gyngerne,« siger han til 24timer.

Han vurderer, at forbrugerne tror, at der er rimelig sammenhæng mellem produktionspris og udslagspris.

»For vi forbrugere har jo ingen forudsætninger for at vide, at den tørrede basilikum kun koster fem procent af prisen at producere,« pointerer han.Det var ikke muligt at få en kommentar fra Skandinaviens største økologiske grossist, Urtekram, der blandt meget andet sælger nødder i poser med 50 gram til en kilopris på 499 kroner.

Se TV: Forbrugertillid daler