Overleverne

Høreapparatselskabet GN ReSound nærmer sig den uformelle danmarksrekord i ejermæssigt limbo. Virksomheden har foreløbig været til salg i 14 måneder.

GN Resounds topchef Jesper Mailind har været under hårdt pres. For hvordan holder ledelsen i dette ejermæssige tomrum sammen på en virksomhed med 3300 globale medarbejdere, der ikke kender fremtiden og dagligt bliver konfronteret med modstridende rygter?

Svaret er information, information og mere information. Plus store bonus'er og ekstra turbo på produktudviklingen.

"Vi har været igennem en masse fusioner, og har derfor en relativt ung medarbejderstab. De er generelt mere åbne over for forandringer," siger administrerende direktør Jesper Mailind.

I den langstrakte salgsproces er ReSound ikke blevet tømt for alle de gode folk. Fra topledelsen er kun et medlem hoppet af - nemlig produktionsdirektøren Peter Linnet. Alle andre er blevet, bl.a. takket være loyalitetsbonus, der for de fleste er på mellem én og fem måneders løn, for nogle få mere. Det er blevet givet til 90 medarbejdere, fordelt fifty/fifty i Danmark og udlandet.

I den ejermæssigt turbulente periode har ReSound også skruet op for investeringerne. Virksomheden sender i år det højeste antal nye produkter på markedet nogensinde - 12 i alt, heriblandt både høreapparater til lavprismarkedet og de sofistikerede apparater til de mere krævende brugere.

Også udviklingsbudgettet er øget støt gennem de seneste år, og stigningen er fortsat i salgsperioden. Mens R&D-afdelingen i 2004 brugte 161 mio. kr., forventes det beløb i år at nå 350 mio. kr. - langt over en fordobling på tre år.

Læs hele artiklen om GN ReSound i Berlingske Nyhedsmagasin