Overblik: Sådan fortsætter SAS-konflikten

Kabinepersonalet er vendt tilbage i arbejde hos SAS, men de stridende parter er stadig uenige. Hvad kommer der til at ske nu? Og hvad er stridens egentlige kerne?

Weekends arbejdsnedlæggelse har resulteret i, at mere end 100 SAS-afgange er blevet aflyst. Foto: Jon Olav Nesvold, Scanpix, arkiv Fold sammen
Læs mere
Foto: Jon Olav Nesvold

Mandag kort før klokken tolv indstillede det strejkende kabinepersonale tre dages arbejdsnedlæggelse og vendte tilbage i deres SAS-uniformer. Inden de ville vende tilbage, måtte SAS stille dem et ultimatum: Kom tilbage i arbejde eller mist jobbet!

Stort set samtlige kabineansatte valgte at trække i arbejdstøjet, og strejken er nu historie. Men SAS og kabinepersonalets fagforening, CAU, er langt fra enige om det videre forløb. CAU vil have SAS tilbage til forhandlingsbordet, men det er flyselskabet ikke interesseret i.

Hvad kommer der til at ske nu?

- 147 SAS-ansatte er med virkning fra 1. marts blevet overflyttet til Cimbers overenskomst. Frem til 2017 vil de 147 kabineansattes beholde deres nuværende løn og vilkår. Nyt kabinepersonale vil kunne blive ansat på Cimbers overenskomst, hvor slutlønnen er lavere og hvor der er én uges ferie mindre. Det er sandsynligt, at SAS fremover vil ansatte alt fremtidigt kabinepersonale på den billige overenskomst.

- »Selvfølgelig bliver der nye forhandlinger,« siger CAUs næstformand Jean Pierre Schomburg. Han forventer, at CAU kan trække SAS til forhandlingsbordet for at diskutere kabinepersonalets vilkår. Men SAS vil ikke forhandle, siger koncerndirektør Flemming Jensen. Virksomhedsoverflytningen er gået igennem, og der er derfor ikke mere at forhandle om, er hans argument.

- SAS vil tirsdag klokken 14 holde et ekstraordinært møde i hovedsamarbejdsudvalget, hvor repræsentanter fra alle faggrupper vil være inviterede, skriver DR.

- SAS skal opgøre de økonomiske tab. Mere end 100 flyafgange blev aflyst under arbejdsnedlæggelsen, og ifølge Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen vurderer, at omkostningerne vil ende med at ligge på omkring 100 millioner kroner.

- Nu hvor CAU-medlemmerne er tilbage i arbejde, forventer SAS, at flytrafikken kan være tilbage i normal drift i løbet af onsdag.

Sagens kerne:

- Striden begynder, da SAS i september køber det danske flyselskab Cimber, der stod til at lukke. Med købet følger også Cimbers overenskomst for deres kabinepersonale. Cimbers overenskomst er billigere, end SAS' egen overenskomst.

- For at spare penge meddeler SAS, at de vil flytte 147 kabine-ansatte og fremtidigt kabinepersonale over på Cimbers billigere overenskomst. På den nye overenskomst vil kabinepersonalet få en startløn på 21.400 kroner og ende med en slutløn på 25.300 kroner. På SAS' tidligere overenskomst lå startlønnen på 19.000 kroner, men personalet kunne opnå en slutløn på 30.500 kroner. Desuden går kabinepersonalet fra seks uger til fem ugers ferie. Det skriver DR.

- »Cimber-fidussen« bliver manøvren kaldt af kabinepersonalets fagforening, CAU. De er bestemt ikke begejstrede for de forringede vilkår. Gennem hele februar forhandler CAU og SAS om en ny overenskomst, men de når ikke til enighed. Fredag beslutter kabinepersonalet at nedlægge arbejdet.

- SAS har suspenderet 35 medarbejdere på ubestemt tid. Ifølge flyselskabet har medarbejderne forhindret de ansatte i at møde på arbejde under de fire strejkedage, som sluttede mandag.

Kilder: CAU, SAS, DR og Check-in