Overblik: Konkurs kører Spies ud i usikker fremtid

Det 63 år gamle danske rejseklenodie Spies går en uvis fremtid i møde, efter dets ejer Thomas Cook natten til mandag ansøgte om betalingsstandsning. 6.000 Spies-rejsende er strandet, og salget af rejser er indstillet, mens en ny ejer kan være på trapperne.

Det største problem for Spies er lige nu, at flyene, der hører til Thomas Cook Airlines Scandinavia, ikke må flyve. Fold sammen
Læs mere
Foto: 50090 Johan Nilsson/TT

Normalt reklamerer Spies med ferier, man ikke vil hjem fra, men mandag er der nærmere tale om ferier, man ikke kan komme hjem fra.

6000 Spies-rejsende er strandet, efter selskabets engelske ejer, Thomas Cook, natten til mandag ansøgte om konkurs. Det har medført aflyste fly til og fra Danmark og fik mandag eftermiddag Spies til at indstille salget af rejser midlertidigt.

Dermed er alt kastet op i luften for det danske rejseklenodie Spies, der blev stiftet af Simon Spies i 1956, og som nu går en meget usikker fremtid i møde. Berlingske giver dig her et overblik over sagen.

Hvordan gik det galt for Thomas Cook?

Thomas Cook har længe været i økonomiske vanskeligheder. Siden det engelske selskab fusionerede med pakkerejsevirksomheden MyTravel, har Thomas Cook opbygget en betragtelig gæld.

En gæld, der kun blev større under finanskrisen, som ramte rejsebranchen hårdt. Siden har Thomas Cook været ramt af hård konkurrence fra andre rejsebureauer og lavprisselskaber samt af stigende benzinpriser og usikkerheden fra Brexit, som medførte tilbageholdenhed hos rejsende og forretningspartnere. Hedebølgen hen over sidste års sommer fik desuden potentielle rejsende over hele Europa til at blive hjemme.

Derfor var der allerede i foråret forskellige redningspakker på tegnebrættet hos ledelsen, som skulle forholde sig til en gæld på 1,7 mia. pund. I maj skød den kinesiske investor Fosun, der i forvejen ejede knap en femtedel af Thomas Cook, flere penge i selskabet. Men det var ikke nok.

For Thomas Cook måtte indse, at usikkerheden gjorde det endnu dyrere at drive virksomhed. Hoteller og kreditkortselskaber krævede stadigt større depositummer fra selskabet, når pakkerejserne blev solgt, fordi man var usikker på, hvorvidt man overhovedet ville få pengene fra Thomas Cook, og derfor var der pludselig brug for flere penge. Dem var Fosun klar til at bidrage med deres del af, men det var banker og kreditorer ikke, og søndag eftermiddag stod til klart for ledelsen, at det ikke kunne lade sig gøre at få kabalen til at gå op.

Rejsegigantens konkurs har særligt ramt de britiske rejsende. Det har sat gang i landets største redningsaktion siden Anden Verdenskrig, kaldet »Operation Matterhorn«. Her forventes britiske myndigheder at hjælpe 150.000 strandede feriegæster hjem.

Hvad betyder konkursen for Spies?

Selvom Spies hører under den nordiske del af Thomas Cook, der ikke er gået konkurs, er 80 pct. af Spies’ rejser afhængige af fly, som har fået flyveforbud pga. konkursen.

Flyene hører nemlig til selskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia, som er koblet sammen med den engelske konkursramte del af flyselskabet. Derfor er omkring 6.000 Spies-gæster strandet, mens Spies mandag eftermiddag har indstillet salget af rejser.

Spies’ adm. direktør, Jan Vendelbo, meddeler mandag aften, at han håber på en afklaring mandag eller tirsdag og fortæller, at man er ved at undersøge, om flyenes leasingaftaler kan flyttes over i det nordiske selskab.

Lykkedes det ikke, kan det blive svært, indrømmer Spies-direktøren. For den nordiske del af Thomas Cook, som bl.a. også tæller rejseselskaberne Tjæreborg og Ving, har for mange passagerer til, at det er muligt at finde nok fly at lease.

Hvor længe kan I holde jer kørende, hvis Thomas Cook Airlines Scandinavia ikke kommer i luften?

»Det kan jeg ikke spekulere i. Men det er klart, at der kan ikke kan gå for lang tid,« siger Jan Vendelbo til Berlingske.

Bliver Spies solgt?

Mens det konkursramte moderselskab Thomas Cook længe har haft økonomiske problemer, har den nordiske del af forretningen været et guldæg.

Bl.a. pga. Spies, som i det seneste regnskab fra november 2018 kom ud med det »tredjebedste resultat i selskabets historie«. Resultatet af den primære drift blev på 85 mio. kroner mod 98 mio. kroner året før. I samme periode voksede omsætningen fra 1.639 mio. kroner til 1.790 mio. kroner.

Derfor er det ikke utænkeligt, at den nordiske del vil blive solgt, lyder det mandag fra en række analytikere.

»For konkursboet i Thomas Cook Group gælder det nu om at få skrabet så mange penge sammen til kreditorerne som overhovedet muligt. I den proces er en af de vigtigste opgaver at få frasolgt sunde aktiver. Derfor er mit bedste bud også, at man vil gøre alt, hvad man kan, for at få solgt Spies fra,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, tror omvendt, at det kan blive udfordrende at finde en køber til Spies i en tid, hvor salget af rejser i høj grad har flyttet sig fra fysiske salgskontorer med rejsekonsulenter til onlinesalg.

»Hvad angår de store spillere, er rejsebranchen sprængt til atomer med det her. Jeg tror ikke, at køberne står i kø for at overtage Spies,« siger han.

150.000 feriegæster er strandet, efter Thomas Cook har søgt om betalingsstandsning, heraf er 6.000 Spies-gæster. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper.

Hvem er mulige købere?

I norske og svensker medier bliver særligt én mulig køber nævnt - kapitalfonden Triton Partners.

Kapitalfonden afgav i slutningen af maj et købstilbud på Thomas Cooks nordiske del, som dengang blev taget til efterretning af Thomas Cook Groups bestyrelse, men som tilsyneladende blev lagt i skuffen, da koncernen i stedet valgte at gå med den kinesiske investor Fosun og beholde den nordiske del i porteføljen.

At Triton Partners stadig skulle være klar til at købe Thomas Cooks nordiske selskaber, ser Spies-direktøren også fortsat som en mulighed.

»Ja, absolut. Triton Partners er højst sandsynligt interesseret. Det har de i hvert fald været, og det var jo ikke dem, der sprang fra. Det var bestyrelsen i Thomas Cook, som valgte at gå en anden vej end at sælge Norden fra. Og Triton ville jo have købt hele Norden ud af Thomas Cook,« siger Jan Vendelbo og tilføjer, at hans analyse står for egen regning.

Triton Partners, der også har kontor i København, købte i marts den hollandske online rejse-udbyder Sunweb, som også arrangerer rejser for danskerne. Kapitalfonden oplyser, at den ikke ønsker at kommentere, om den stadig er interesseret i at købe den nordiske del af Thomas Cook.

Hvad betyder konkursen for Spies-gæsterne?

Også for de cirka 6.000 Spies-gæster, der lige nu opholder sig i udlandet, og for dem, der har købt Spies-rejser til den kommende tid, er fremtiden usikker.

Spies oplyser i en pressemeddelelse, at berørte rejsende kan købe flybilletter hos andre selskaber og få tilbagebetalt beløbet som følge af pakkerejseloven.

Hos Rejsegarantifonden, der er en selvejende privat fond, som dækker udgifter for charterrejsende i forbindelse med konkurser, holder man vejret lidt endnu.

For Spies er ikke begæret konkurs, og derfor har Rejsegarantifonden ikke været i kontakt med rejseselskabet.

»Såvidt vi er orienteret, vil Spies i første omgang forsøge at refundere pengene til de berørte kunder,« siger direktør i Rejsegarantifonden Birgitte Fjeldhoff til Berlingske.

Lykkedes man med at rykke Thomas Cook Airlines Scandinavias leasingaftaler over i det nordiske selskab, som ikke er ramt af konkursen, kan Spies-rejserne fortsætte.