Over broen for personbilstakst

Moment. Renault Maxity kommer nu i en en særlig 3,5 ton brobizz-udgave på under seks meter, der kan køre over Storebælt med otte europaller for samme pris som en personbil.

Fuld last og tre mand i kabinen. Det er noget, som kan gøre mange varevogne svage i koderne, når det gælder overskudskraft.

Men sådan er det ikke i Renaults nye Maxity-model, som med et drejningsmoment på 350 Nm. mellem 1.600 og 2.400 omdrejninger i kraftigste 150 Dxi-version klarer selv meget kuperet terræn. Der var trækkraft i henholdsvis femte og sjette gear fra 35 og 40 km/t.

ErhvervsBladet har testet bilen sammen med vores faste testkører, tømrermester Claus Ettrup fra Dragør, som kørte den fuldlastet til en opgave i Sverige, hvor målet var et højt beliggende hus for enden af en grusvej. Og det ton materialer, der gemte sig i varekassen, kunne nærmest ikke mærkes, fortæller Ettrup.

Nu skal det bemærkes, at der var tale om den kraftigste treliter-version med 150 hk samtidig med, at bilen var på 3,5 ton totalvægt. Den kan fås til op 4,5 ton totalvægt med plads til knap et ton ekstra på ladet. En trailer på 3,5 ton er ydermere en mulighed.

Økonomisk kan man vel ikke kalde bilen, der udover turen til Sverige også havde en tomkørsel til Korsør. Vi endte med at køre 730 km med et gennemsnitsforbrug på 5,7 km/l. Bilens infocenter endte med et forbrug på 5,8 km/l.

Turen til Storebælt skulle illustrere, at bilen er udviklet til at kunne køre over Storebæltsbroen eller Øresundsbroen for personbilstakst, fordi totallængden med opbygning er under seks meter derfor bilens navn: Maxity BroBizz. Alukassen fra Ydre Skåp i Malmø er på 17,8 kubikmeter og rummer otte europaller.

Bygget i SpanienMotoren er produceret hos Nissan i Japan, mens bilen bygges på Nissans fabrik i Avila nær Madrid. Til danske forhold vil man godt kunne nøjes med de mindre motorer på 110 eller 130 hk, men det er et spørgsmål om opgavens art og ejerens temperament.

Den kraftige treliter-maskine har i øvrigt også turbolader med variabel geometri, der gør sit til de ekstra kræfter. På langture er støjniveauet dog vel højt, hvad man dog ikke har problemer med ved korte ture. Serviceadgangen sker ved at tippe førerhuset.

Selv med fuld last var der også masser af overskudskræfter til en overhaling. Det sekstrins gearskift, som er monteret på midterkonsollen, er letgående og hurtigt at arbejde med, og vi skal fremhæve den meget lave vendediameter på 9,6 meter.

Testbilen havde bakkeholder (hillholder), så bilen ikke glider tilbage ved start fra en bakketop. Sikkerhedsmæssigt skal vi også fremhæve de fire ventilerede skivebremser samt ABS-bremser, mens ESP- stabilitetssystem ikke kan fås. Standard er elektronisk bremsekraft distribution (EBD).

Bilen har serviceintervaller på 30.000 km, men kun to års fabriksgaranti, hvor Nissan tilbyder tre år for nærmest den samme bil.

Bilen var påbygget en alukasse fra Ydre Skåp i Malmø med en Z-lift som læssebagsmæk, der gør arbejdet med læsning og losning noget nemmere. Samlet nyttelast for dem tilsammen er 800 kg.

God førerpladsI kabinen sidder man som chauffør godt, om end man mangler lidt lårstøtte i sædet. Men man kan strække venstre ben under kørslen, hvilket er et stort plus på langture.

Testbilen havde plads til tre, men passagersæderne kan ikke indstilles, og det er hårdt på langture, fordi man sidder fastlåst i en meget høj siddeposition. Midterryglænet kan vippes frem, men i stedet for at have en bakke med kopholder og plads til papirer er ryggen tæppebelagt og nærmest uegnet som arbejdsbord.

På vejen har man det godt i Maxity, ikke mindst takket være den uafhængige affjedring med triangler fortil. Kørestillingen er god takket været højdejusterbart rat og justerbart ryglæn i førersædet. Vi savnede dog dobbelte sidespejle til at fange de bløde trafikanter. Spejlene var dog opvarmede.

På langture bliver motorkassen under især midtersædet meget varm og er ikke behagelig at sidde på.

Kabinen kunne godt være udstyret med lidt flere aflæggesteder. Der er således ingen brugbare i dørene, og en hylde til A4-papirer savnede vi også. De kan være i handskerummet, men det kan ikke så let nås fra førersædet. Til gengæld er der to kopholdere.

Udstyrsmæssigt havde bilen det højeste niveau, avantage, så det betød bakkeholder, tågelygter, radio med cd-afspiller og infosystem. Derudover skal vi nævne air condition og fjernbetjent centrallåsesystem. Bilen havde tvillingmonterede baghjul.