Oscar-nominering brander DK

Filmen ”The Danish Girl”, der forleden landede fire Oscar-nomineringer, skaber fremragende muligheder for effektiv branding af Danmark. Historien sætter spot på det klassiske København og danskernes frie tankesæt - og det skal udnyttes, lyder det fra VisitDenmark.

Kærlighedsfilmen ”The Danish Girl” om den danske landskabsmaler Einar Wegener, der i 1931 var den første transkønnede kvinde i verden, som fik foretaget et kirurgisk kønsskifte, blev forleden nomineret til fire Oscars.

Det giver filmen ekstra opmærksomhed i internationale medier og blandt verdens filmfans, og det har fået humøret og forventningerne til at stige på Islands Brygge, hvor turismeorganisationen VisitDenmark bor, skriver Markedsføring.dk.

Mange af scenerne er nemlig skudt i København, og selv om Frederiksstaden og Marmorkirken i filmen præsenteres som Paris, er der fuldt spot på det klassiske København i form af både Nyhavn, Magstræde/Snaregade, Det Kongelige Teater, Kunsthal Charlottenborg og Nyboder.

- ”The Danish Girl” er et fantastisk udstillingsvindue til verden. De mange fine billeder fra København fortæller historien om en by med en arkitektur, hvor huse og bygninger helt tilbage fra 1600-tallet er en del af byens særkende. Vi er stolte af alle de nye bygninger fra danske og udenlandske velrenommerede arkitekter, men det historiske København har en særlig charme, der ikke kan kopieres, siger brandingchef i VisitDenmark, Anja Hartung Sfyrla.

Også filmens historien om kærligheden mellem kunstnerparret Lili Elbe og Gerda Wegener og operationen, der ændrer deres liv, er med til at brande Danmark, mener brandingchefen:

- Danmark var først med registreret parforhold for bøsser og lesbiske, og vores frie tankesæt har sat sig spor i mange udlændinges opfattelse af Danmark.

Filmen understreger denne opfattelse, og så er det altid godt at blive associeret med en god kærlighedshistorie. Det kan alle relatere til, og når man husker en historie med hjertet, kan man let forbinde den med de input, man siden får, siger Anja Hartung Sfyrla og tilføjer:

- Filmen skaber et kendskab til Danmark, som vi kan bygge ovenpå og ”The Danish Girl” er en titel, som vi er særlig glade for. Der er et lille kendskab til Danmark ude i verden, hvor Danish for nogle er lig med et stykke wienerbrød.

Netop det at få forbundet Hollywood-filmen med Danmark som rejsemål og få gjort bedst mulig brug af The Danish Girl som platform for branding og markedsføring har været en opgave for VisitDenmarks team.

Teamet arbejder med co-branding partnerskaber med virksomheder inden for film, musik, eksport, samt sport- og kulturbegivenheder, og i forbindelse med ”The Danish Girl” er samarbejdspartnernee Copenhagen Film Fund og United International Pictures /Denmark.

VisitDenmarks aktiviteter er koncentreret om Storbritannien, Italien, Frankrig, USA og Sverige og omfatter bl.a. følgende:

- Et online univers med historier som "In the footsteps of the Danish Girl", visit Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen - the Rainbow City, samt konkurrence om en rejse til Danmark.

- ”Instawalk” med 40 instagrammere, der har gået i filmens fodspor og har uploadet deres billeder under #thedanishgirlcopenhagen og under #visitdenmark og #visitopenhagen. Fire dage efter gåturen er der tusindvis af likes og delinger.

- Invitationer til livsstilsjournalister til premieren i København den 2. februar, hvor også instruktøren Tom Hooper og hovedrolle-indehaver Eddie Redmayne forventes at være til stede.

Og de tidligere erfaringer med lignende aktiviteter er gode:

- Vi har gode erfaringer med at bruge bl.a. begivenheder og danske film som afsæt til at kommunikere om Danmark som rejsemål. En film som ”The Danish Girl” rejser verden rundt og åbner mentale døre hos publikum - og når de står åbne, får vores budskaber større gennemslagskraft, siger Anja Hartung.

”The Danish Girl” er nomineret til fire Oscars i kategorierne Best Male Actor, Best Supporting Actress, Best Production Design og Best Costume Design.