Oralsex-annonce vækker vild debat på sociale medier

Take away-portalen Justeat.dk vækker forargelse på de sociale medier oven på en annonce, der opfordrer piger til at give oralsex.

Skærmdump fra Just-Eats danske Facebook-side før annoncen blev taget ned. Fold sammen
Læs mere

»I dag er det Bøf og Blowjob-dag! Piger. Er I klar? JUST EAT kan levere bøffen - Kan I levere resten?«

Det danskbaserede online take away-site Just Eat, der i øjeblikket gør sig klar til en britisk børsnotering, deler vandene på de sociale medier, efter at virksomheden på sin Facebook-side fredag har brugt den såkaldte »bøf og blowjob-dag« i sin markedsføring.

»Og den reklame synes I, at fx. min 15-årige datter og hendes veninder skal se på?!,« skriver en vred facebook-bruger som kommentar til annoncen.

»Jeg er rystet. Vi lever i et samfund, hvor jeg som kvinde er vant til at møde sexismen i alle dens former og faconer. Og trods det, ryster denne her reklame mig ekstremt,« skriver en anden.

Også på Twitter vækker annoncen debat.

»Just-eat.dk vil levere bøffen, hvis »pigerne leverer resten« på bøf og blowjob-dag. Nu lyder »just eat« bare som en voldklam opfordring,« skriver komikeren og den erklærede feministiske debattør Sanne Søndergaard på mediet.

Og kvinderne er ikke alene med forargelsen over Just Eats reklamefremstød.

»Det er nok den klammeste og mest sexistiske reklame, jeg længe har set,« skriver en mandlig bruger således, mens en anden retorisk spørger, hvilket kvindesyn Just Eat ønsker at promovere.

Der er dog også mange brugere, der mener, at kritikken er forfejlet, og at kritikerne bør tage reklamen med et gran salt.

Lidt over klokken 13 fredag eftermiddag erfarede Berlingske, at annoncen var taget af Just Eats Facebook-side.