Optimistisk Sony-topchef ser lyst på fremtiden

Den japanske elektronikgigant har endnu igen fået overskud i både pengekasse og energi og vil nu for alvor markere sig som den førende fornyer af elektronikbranchen.

Foto: RAINER JENSEN. Der er større smil om munden på Sonys topchef, Kazuo Hirai, end tidligere, efter at koncernen nu har fået styr på sin økonomi og kan koncentrere sig om at være kreativ. Foto: Rainier Jensen, EPA/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

BERLIN: En sjældent optimistisk topchef for den japanske elektronikgigant Sony skød efterårets mange lanceringer af nye produkter ind på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin torsdag eftermiddag.

»Trods øjeblikke, hvor Sonys fremtid har set lidt usikker ud, har vi bevaret troen, og vi oplever lige nu en imponerende vækst for Sony i Europa. Den større finansielle stabilitet, som Sony har opnået, sikrer væksten, men vi skal søge efter at kunne »wow«e dig i fremtiden. Vi ved, at der er mange tilbud at vælge imellem. Vi vil være det foretrukne!« slog Kazuo Hirai fast med eftertryk på Sonys pressepræsentation.

Endelig er det vendt

Han har de seneste år stået i spidsen for en omfattende oprydning i den enorme koncern, der både driver filmselskab, musikforlag og en kæmpe elektronikforretning - men med dybrøde tal på bundlinien i flere år, indtil det endelig før sommerferien lykkedes at få vendt koncernen og sikret et godt overskud, blandt andet ved at udnytte styrkerne i de enkelte divisioner, når der skal laves nye produkter, som alle kan bidrage til.

Oprydningen kostede sidste år frasalget af hele Sonys PC-division med Vaio-mærket som det mest kendte, og Sonys mobilforretning, Sony Mobile, som Sony købte sin svenske partner Ericsson ud af i 2011, har af topchefen fået godt halvandet år til at blive en overskudsforretning.

»Det er min faste overbevisning, at vi vil blive ved med at fastholde innovationen inden for forbrugerelektronikken,« sagde Kazuo Hirai med et smil, inden han selv tog sig af at præsentere en række af Sonys nyskabelser til efterårskollektionen.

Walkmanen lever stadig

Den omfatter blandt andet en helt ny Walkman og et helt nyt sæt trådløse hovedtelefoner med såkaldt hifi-lyd, altså lydgengivelse i ekstra god kvalitet, samt Sonys nye VR-briller til Playstation 4, så man kan forsvinde ind i den virtuelle virkelighed (på engelsk »virtual reality« eller VR) og dermed gå rundt i de spil, som man spiller.

Kazuo Hirai glædede sig også over, at koncernen nu har overskud til at kunne lade medarbejderne komme med de gode ideer, der senere skal udvikle sig til nye produkter.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).