Optimistisk fitnessgigant: Markedet kan fordobles

Fitness World åbner konstant nye centre og køber op i udlandet. Selskabets direktør ser et kæmpe potentiale i fitness-markedet, mens fitness-forsker ser et dansk marked, der er tæt på at være mættet og derfor skal udvikle sig.

Foto: flemming krogh. Arkivfoto. Fitness World vil fordoble markedet for fitnesscentre
Læs mere
Fold sammen

Nye fitnesscentre skyder op over det meste af landet, og flere og flere danskere kan fremvise et medlemskort til et fitnesscenter. Særligt landets største kæde, Fitness World, er vokset kraftigt både med åbning af nye centre og senest i december et opkøb af kæden Fresh Fitness.

Omkring 780.000 danskere er i dag medlem af et kommercielt fitnesscenter, og derudover er omkring 100.000 medlem i et foreningsfitnesscenter. Tallene vokser år for år og ifølge Per Lyngbak Nielsen, adm. direktør i Fitness World, er der fortsat et kæmpe potentiale i fitnessmarkedet i Danmark.

»Markedet er slet ikke tæt på at være mættet. Jeg tror ikke, at vi er halvvejs,« siger han.

Han bygger blandt andet sin påstand på, at Fitness World kan se, at der er flere geografiske områder af Danmark, hvor over 30 pct. af befolkningen går til fitness. Så længe fitnesskæderne bliver ved med at udvikle produkter, som bliver mere målrettede, og kæderne placerer sig de rigtige steder til de rigtige priser, så vil flere folk gerne dyrke fitness, siger direktøren.

»Fitness World er i konstant udvikling. Det er ikke et spørgsmål om revolution, det er et spørgsmål om evolution. Vi vil åbne centre løbende. Der kommer hele tiden muligheder; byområder udvikles, lokalplan ændres, en bygning bliver ledig og så videre,« siger Per Lyngbak Nielsen.

Helt så optimistisk er Kasper Kirkegaard ikke. Han er forskningsansvarlig analytiker i Danmarks Idrætsforbund og ser et klassisk fitnessmarked, der er ved at være mættet, mens der er muligheder i nytænkning.

»Jeg tror, at man er ved at finde sit leje på knap en million, der dyrker fitness, hvis man tænker klassiske fitnesscentre. Til gengæld tror jeg også, at man vil se, at fitness ændrer sig drastisk de kommende fem til ti år, sådan at man ikke så meget taler om motion og træning, men mere taler om, at alt det, der finder sted inden for fitnesscentrenes område, vil man karakterisere som fitness,« siger han og tilføjer:

»For tyve år siden var fitness meget klassisk styrketræning, særligt for mænd. I dag er fitness en meget bred fællesbetegnelse for alle mulige aktiviteter, både på hold og individuelt. Der, hvor udviklingen virkelig er sket, er inden for holdtræningsdelen. Der, tror jeg, at vi vil se en masse nye forskellige aktiviteter. Herunder vil også boldspil blive introduceret i fitnessregi.«

Ifølge Per Lyngbak Nielsen er fitnessmarkedet godt i gang med at udvikle sig, så genren favner bredere, og det betyder blandt andet, at man ikke bare kan opgøre fitnessmarkedet som en konkurrence mellem de største kæder, såsom Fitness World og fitnessdk.

»I den virkelige fitnessverden i Danmark er der vel omkring 400 centre ud over os. Og man laver det ikke ens. Nogle fokuserer på noget, og nogle fokuserer på noget andet, og det er jo den reelle konkurrencesituation. Dertil kommer foreningerne, og ser man eksempelvis på zumba-markedet, så er vi jo der i konkurrence med mange dansestudier,« siger Per Lyngbak Nielsen.

Også Thomas Bagge Olesen, adm. direktør i fitnessdk, ser et fitnessmarked i kraftig udvikling. Fitnessdk forsøger at skille sig ud ved at have mere kvalitet end konkurrenterne, og på den basis vil selskabet åbne nye centre i 2015.

»Vi har overtaget fire centre inden for det seneste halve års tid, og vi kommer også til at åbne nye centre i det nye år. Så vi kommer både til at se på, om der er nogle spillere i markedet, der kunne tænke sig at blive fitnessdk, men vi kommer også til at åbne helt nye centre. Og der har vi en tre-fire stykker i støbeskeen,« siger han.

Også Fitness World er i gang med at udvide butikken. Udover købet af Fresh Fitness i december gik Fitness World også på opkøb i udlandet og overtog aktiemajoriteten i den polske fitnesskæde Condizione.

At Fitness World vælger at købe i udlandet er ifølge Kasper Kirkegaard et tegn på, at det danske marked et tæt på at være mættet, og at der ikke er en masse lavthængende frugter for de store kæder. Per Lyngbak Nielsen siger, at Fitness World fokuserer på Danmark, men at der også kan blive tale om flere opkøb i udlandet.