Optimismen er tilbage i reklamebranchen

Globalisering, teknologi og crowdsourcing var blandt de hotte emner på dette års reklamefestival i Cannes.

Dette års Cannes Lions reklamefestival havde et rekordstort antal deltagere på cirka 10.000 marketingfolk fra hele kloden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter nogle magre år med krise og begrænsede budgetter, er der atter gang i reklameforretningen. Det var indtrykket på årets reklamefestival, der sidste uge løb af stablen i Cannes.

Stemningen var god, langt bedre end de foregående år, fortæller administrerende direktør Ulrik Thagesen fra mediebureaet MediaCom. »I år er et post-recession år, og det kan tydeligt mærkes hernede i Cannes. Der er rekord i indsendt materiale til konkurrencerne og et rekordstort antal deltagere.«

Cannes Lions bød ikke på noget revolutionerende nyt for bureaudirektøren, men bekræftede en række stærke tendenser, herunder teknologiens fremmarch. »Det er sammenkoblingen af teknologier, der gør kampagnen til en vinder. De kreative skal stadig levere noget flot og sjovt, men det skal linkes. Tag for eksempel vinderen i mediekategorien, en koreansk kampagne. Et supermarked var flyttet ud, hvor de travle forbrugere var. Man placerede store plakater med billeder af supermarkedshylder på for eksempel togstationer. Forbrugerne kunne med en mobiltelefon scanne og købe specifikke varer på plakaterne. Det er en teknologisk skæg eksekvering. Ikke bare flot materiale, men godt tænkt.«

Med teknologien i fokus kommer der også andre spillere på reklamebanen, som for eksempel softwaregiganten Microsoft, der var rigt repræsenteret i Cannes. »Det er en meget spændende tid for os. Internet, apps og sociale netværk er med i stort set alle diskussioner hernede. Alle kampagner bør i dag have en online-komponent,« siger Marc Bresseel, Vice President, Global Marketing hos Microsoft Advertising.

Outsourcing af kreativitet

En anden tydelig trend er globaliseringen, fortæller Ulrik Thagesen. »Der har været en eksplosion i kreativitet fra en række nye lande. Der kommer utroligt meget spændende fra Latinamerika, Asien, ja, hele verden, mens gamle stormagter som USA, Tyskland og Storbritannien ikke længere er så dominerende. Når man ser på niveauet i lande som Danmark, er det tankevækkende, hvor kreative de er i for eksempel Latinamerika. Måske er kreativitet den næste aktivitet, der bliver outsourcet. Der vil selvfølgelig være nogle kulturelle forskelle lande imellem, man jeg kan godt se andre lande overtage en del af det kreative arbejde til lavere lønninger.«


En anden form for sourcing, der gjorde sig bemærket ved dette års festival, var crowdsourcing. Det vil sige, at man via internettet betjener sig af masserne til at udvikle ideer og koncepter. »Det bliver stadigt mere tydeligt, at crowdsourcing er en effektiv og meget iøjnefaldende måde at arbejde på. Man udvikler ikke et færdigt koncept for derefter at eksekvere. I stedet bliver det en løbende proces i samspil med brugerne, hvor man skal være indstillet på at ændre kurs i processen,« siger Marc Bresseel fra Microsoft.

Nye processer

Et af de mest bemærkelsesværdige eksempler på crowdsourcing kom fra Chevrolet, fortæller Ulrik Thagesen. »Chevrolet har lavet en række »outstanding« reklamefilm ved hjælp af crowdsourcing. Man benyttede MoFilm (et crowdsourcing-bureau, red.) til at lægge et brief ud i det semi-professionelle miljø, og bad om bud på Chevrolets næste film. Nu kører disse film på TV. Det er en anden proces end normalt for et bureau, blandt andet skal man være meget skarpere, når der skal laves brief.« I forbindelse med Chevrolets præsentation i Cannes oplyste bilfabrikanten, at dens kommende Super Bowl-reklame også vil være lavet ved hjælp af crowdsourcing.