Oprydning i Carlsberg koster milliardunderskud på bundlinjen

Carlsberg er forsat udfordret i Rusland, men ser lyspunkter i Asien og kommer ud af 2015 med en lille vækst i omsætningen på to procent. Ny strategi meldes ud 16. marts.

Foto: Søren Bidstrup.
Læs mere
Fold sammen

Det er en blandet ølkasse, som Carlsberg leverer i årsregnskabet for 2015.

Et barsk forretningsklima i Rusland trækker stadig ned, men der er enkelte lyspunkter i særligt Asien, der bidrager til en samlet vækst i omsætningen på to procent for året. Omsætningen lander på knap 65,4 milliarder kroner.

Samtidig koster oprydningen, som den nye topchef  i selskabet Cees't Hart har lavet, et underskud før skat på 1,7 milliarder kroner. Underskuddet skyldes nedskrivninger på 8,5 milliarder kroner i forbindelse med selskabets aktiviteter i Asien og Rusland.

Carlsberg har dog besluttet at fastholde udbyttet til aktionærerne. For regnskabsåret 2015 foreslår bestyrelsen, at der udloddes et udbytte på 9 kr. per aktie.

»2015 var et blandet år for Carlsberg-gruppen. Vores asiatiske forretning leverede igen stærke resultater, mens vores forretninger i Vest- og Østeuropa var udfordret. Som følge af de særdeles gode resultater for Asien markerede 2015 imidlertid det vendepunkt, hvor de asiatiske vækstmarkeder udgjorde en større andel af Gruppen end Østeuropa,« siger Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet.

I Rusland blev 4,4 milliarder af de ventede nedskrivninger og omstruktureringer på fem milliarder kroner medregnet i 2015-regnskabet.

Det er især den usikre rubelkurs og skrumpende ølmarked, der gør ondt på Carlsberg, der i 2015 måtte lukke to bryggerier i Rusland. Og tilbagegangen kan ses i fjerde kvartal, hvor Østeuropa-divisionen kom ud af kvartalet med en omsætning på knap 2,4 milliarder kroner mod 2,7 i samme kvartal 2014.

Det er dog ikke kun Rusland og Ukraine, der gør ondt på Carlsberg-regnskabet. Også de vestlige markeder presser selskabet. Den britiske forretning er fortsat hårdt presset. Her falder bryggeriets salgsvolumen med syv procent i et marked, der faldt med to procent i 2015.

Også i de nordisk lande var der malurt i bægeret, selv om Carlsberg kaprede markedsandele i Norge og styrkede positionen for soft drinks i Sverige.

Imens markedet i de nordiske lande svandt ind med to procent, faldt Carlsbergs volumen med tre procent.

Det ser dog noget bedre ud i Asien, hvor omsætningen på 12 måneder er vokset med 23 procent fra 12,5 milliarder kroner for 2014 til 15,3 milliarder kroner i 2015. Også resultatet af den primære drift voksede markant i Asien.

Den nye strategi for bryggerigiganten, som topchefen bebudede sidste sensommer, bliver meldt ud 16. marts, fremgår det også af regnskabet.