Oprettede NemID - og fik navneforandring med i købet

En Version2-læser blev NemID-bruger og fik derefter - helt uventet - besked om, at hans navn var blevet ændret. Der skal ikke meget til for at udløse den slags breve, forklarer Digitaliseringsstyrelsen.

Tom Lennart Vilmer Paamand oprettede et NemID og fik besked om, at hans navn var blevet ændret. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Vandall Ørtvig
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tom Lennart Vilmer Paamand er lidt spændt på, hvad han egentlig hedder lige nu. I hans postkasse landede for nylig et standardbrev fra Nets DanID, som forklarede, at hans navneændring var registreret. Det skriver Version2.

»Jeg har ikke selv gjort noget for at skifte navn og har ikke været i kontakt med CPR eller kirkekontoret eller noget lignende. Men så får jeg et kluntet brev fra NemID, som fortæller mig, at jeg har ændret navn. Mit nye navn stod desværre ikke i brevet, så jeg ved ikke, hvad jeg hedder nu. Det må du gerne spørge dem om,« siger Tom Paamand til Version2.

Brevet kom nogle uger efter, han skulle flytte og derfor blev nødt til at få NemID for første gang. Og selv om Tom Paamand som IT-mand godt kan forestille sig, hvordan den slags fejl kan opstå, synes han stadig, at det er en sær måde at kommunikere til borgerne.

»Maskinerne skriver jo bare ud, som de bliver bedt om, når der sker en tåbelig systemfejl. Så jeg synes mest, at det handler om dårlig offentlig kommunikation til borgerne. Der er ikke nogen relevante kontaktoplysninger i brevet, så man kan få mere besked,« siger Tom Paamand.

Opkald til NemID-support og CPR-kontoret førte ham ikke nærmere en forklaring, men til sidst fik han kontakt.

»Jeg fik et dejligt telefonopkald fra en rar dame hos CPR-kontoret, der beklagede og fik detaljer om min proces, så hun kunne prøve at få stoppet NemID’s meningsløse breve, som mange andre tilsyneladende også havde fået,« siger Tom Paamand.

Vil ændre ordlyden i brevet

Hos Nets DanID henviser man til Digitaliseringsstyrelsen, da firmaet bag NemID er forpligtet til at sende sådan et brev, når CPR-kontoret giver besked om, at der er sket en ændring. Certifikatet i den del af NemID, der bliver brugt på offentlige hjemmesider, skal nemlig skiftes, hvis navnet bliver lavet om.

Og i Digitaliseringsstyrelsen har man ikke umiddelbart en forklaring på Tom Paamands mystiske navneændring. Det er ved at blive undersøgt nærmere.

»Vi er i dialog om den sag og er ved at afklare, hvad der er sket. Men langt de fleste, der får et brev om det, har faktisk fået lavet en navneændring,« siger Charlotte Jacoby, souschef i Digitaliseringsstyrelsens kontor for IT-standardisering og sikkerhed, til Version2.

Nogle gange sker der dog ændringer i CPR, som er så små, at de ikke lige er til at gennemskue for en borger, når et brev om navneændring lander i postkassen, forklarer hun.

»Der sker ændringer for eksempel ude på kirkekontorerne, som er ganske små, og som ikke bliver opfattet som en navneændring af borgeren. Det er klart, at det kan være forvirrende,« siger Charlotte Jacoby.

For eksempel kan et mellemnavn blive flyttet, så det går fra at være et af flere fornavne til at blive en del af efternavnet. Den slags vil borgeren måske ikke opfatte som en navneændring, men det vil udløse en kode fra CPR om ændring, og dermed et brev om navneændring .

»Vi er i dialog med CPR-kontoret, og jeg vil gætte på, at det kan løses kommunikativt. Vi skal måske kalde det noget andet end en navneændring, hvis borgeren ikke selv føler, at navnet er ændret. Det kan være, det skal hedde registreringsændring,« siger Charlotte Jacoby.

Men princippet om, at man får et brev, når der sker selv den mindste ændring, skal der ikke laves om på.

»Vi bliver nødt til at fortælle borgeren om ændringer af sikkerhedshensyn. Vi skal være sikre på, at navnet i borgerens certifikat er rigtigt,« siger Charlotte Jacoby.

Deltag i debatten på Version2.dk