Opfinderlivet kræver psyke

Stædighed, tålmodighed og en god psyke skal der til, hvis de kreative opfinder-tanker skal forvandles til forretning, lyder det fra Vivi Aakjær, der har levet af at finde på de seneste fire år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rigdommen. Drømmen om den, jagten og den befriende følelse af at lykkes. Det er passionen for opfinderen Vivi Aakjaer.

Og rig. Det er hun. På ideer og på erfaringer, der i dag skaber grobund for, at de kreative hjerneceller kan strø endnu flere ideer fra sig.

37-årige Vivi Aakjaer har de seneste fire år levet af sine opfindelser – blandt andre en ruminddelt vaskepose og en dobbelt hårelastik. Hun har netop indgået en aftale med tyske Depesche, der står bag legetøjsmærket Diddl, om at distribuere elastikken.

- Det har været en drøm helt fra begyndelsen. Da vi sad midt i perler og elastikker hjemme i lejligheden og lavede de første prototyper, var min datter ikke i tvivl. Vi skulle sælge elastikkerne under navnet Diddl, fortæller Vivi Aakjaer, som efter elastikkens indtog i de danske butikker udviklede en særlig model tilpasset Diddl. Den gik rent ind hos producenten, som afsætter legetøjsmusen og tilbehør i 25 lande og 20.000 butikker.

- Det føles helt fantastisk at få sådan en aftale på plads. At nå sine mål. Det er med til at skabe drivet for en opfinder. Og det er klart, at det giver en vis forventning til omfanget af et fremtidigt salg, at Double LoopS distribueres til 20.000 butikker.

Penge til flere ideerAlligevel er det hverken milliarder. En porche. Eller et hus på første parket til stranden, som står øverst på drømmelisten.

Det er til gengæld at sikre økonomien til at sende endnu flere ideer i produktion. I 2010 forventer hun at sende sin allerførste opfindelse på markedet. Nemlig en køkkenvask, som hun har udviklet over de seneste seks år.

- Det kræver tid og tålmådighed at være opfinder. Ofte er der jo tale om et fiktivt projekt, som kan være svært at sælge til bankrådgiveren eller en potentiel samarbejdspartner, siger opfinderen, der er akademiøkonom. og blandt andet har arbejdet som eksportansvarlig hos Urtekram.

Alligevel har hun oplevet afslag flere gange.

- Så er det tilbage til kødgryderne. Det handler om at tro på sin ide. Og så om at have lidt ekstra psyke at tære på, siger Vivi Aakjaer, som i dag lever af sine egne opfindelser og som konsulent for andre virksomheder.

- Jeg har altid fået ideerne – og haft en anderledes tankegang end normalen. Det har vist altid ligget i kortene, at jeg skulle blive opfinder.