Onsdag begynder "kupon-helvede"

EU-lovgivningen kræver, at virksomheder må bruge bl.a. købsbetingede konkurrencer og rabatkuponer i markedsføringen, og det ”accepterer” Folketinget ved at ændre markedsføringsloven på onsdag.

Foto: RAINER JENSEN.
Læs mere
Fold sammen
Fredag andenbehandlede Folketinget en liberalisering af markedsføringsloven, og på onsdag - den 1. juni - forventes Folketinget at vedtage lovforslaget, der giver næsten fri adgang til at bruge rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer i Danmark.

Det skriver markedsforing.dk.

Reglerne forventes at træde i kraft allerede om en måned, dvs. den 1. juli i år, og vedtagelsen er nærmest en formssag, fordi EU-lovgivningen kræver, at Danmark ændrer sine regler på dette område.

− Kritikerne vil sige, at vi nu skal forvente et kuponhelvede, mens støtterne vil mene, at vi opnår bedre muligheder for at lave målrettet og differentieret markedsføring, siger Frank Bøggild, partner og advokat hos Kromann Reumert.

Frank Bøggild skal tale om netop liberaliseringen og de nye regler på seminarer i Huset Markedsføring på mandag og tirsdag i næste uge.

Uanset om man er for eller imod liberaliseringen, vil en vedtagelse medføre en øget forskelsbehandling mellem kundegrupper. En fordel, set fra virksomhedernes side, er, at effekten af markedsføringen bliver lettere at måle, fordi det bliver langt lettere at registrere, hvilke kuponer og medier, der har haft effekt. Ikke mindst fordi ny teknologi gør det muligt ikke kun at bruge traditionelle klippe-klistre-kuponer, men også fx scanning af stregkoder.

Men liberaliseringen åbner også for øgede muligheder for krydssalg mellem egne brands og forskellige salgskanaler − fx rabat ved næste køb i netbutik, når du har været i en fysisk butik − og eksterne samarbejder a la ”vis din biografbillet og få rabat på din burger”.

Andre muligheder kan være location-based marketing, hvor forbrugerne får en e-mail med besked om, at der lige nu er 20 pct. rabat på trøjer i den nærliggende tøjbutik. Flere af tiltagene kan dog rejse persondataretlige udfordringer.

”Prisen” for de nye muligheder er, at Folketinget samtidig skærper kravene til de oplysninger, forbrugerne skal have, når der benyttes fx rabatkuponer og præmiekonkurrencer, og måden de skal have oplysningerne på: Hvad stiller man fx op med det velkendte ”pladsproblem” ved brug af rabatkuponer via sms? Men det er teknikaliteter, lovændringen ser ud til at falde på plads.