Online tøjchef leder efter lønsomhed

Ny mand ved roret for det børsnoterede selskab Smartguy er i fuld gang med at finde retningen, der skal få en voksende omsætning til at vise sig på bundlinjen.

Tøjet blev hevet ud af Smartguys lagerhylder i et større omfang i de første seks måneder af regnskabsåret 2013/2014 end samme periode sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De sælger mere tøj, men de tjener stadig ingen penge. Det børsnoterede selskab Smartguy kom fredag med halvårsregnskab for regnskabsåret 2013/2014, og selvom omsætningen vokser med 18 procent i forhold til samme periode året før, viser det sig ikke på bundlinjen.

Med andre ord tjener Smartguy ingen penge. Selskabet lander et underskud på 65,7 millioner kroner for de første seks måneder af regnskabsåret - et resultat, som har fået Smartguys nye administrerende direktør Thomas Wandahl til at lede efter den strategi, der skal sende vækst ned på bundlinjen. 

»Det er selvfølgelig ikke et godt resultat, når man kigger på bundlinjen,« erkender Thomas Wandahl, som peger på prisreduktioner og et øget markedsføringsbudget som medvirkende årsager til underskuddet.



»Men vi er trods alt i det her meget udfordrende marked lykkedes med at holde en solid toplinjevækst,« siger Thomas Wandahl.

Thomas Wandahl tiltrådte stillingen som administrerende direktør for Smartguy den 1. januar 2014. Han kom fra en stilling som topchef for Telmore og overtog roret i Smartguy efter Nikolai Kærgaard - en af selskabets stiftere.   

Ambitionen hos Smartguy er fortsat at nå en omsætning på en milliard kroner, men i modsætning til tidligere lyder tonerne mindre offensive i forhold til at vokse gennem opkøb.



»Væksten kan komme under organisk vækst, som er vores hovedfokus, men dukker der noget op, som er interessant, og som passer ind i vores strategiske retning, så er vi med i det,« lyder den forsigtige udmelding fra Thomas Wandahl.

Men én ting er omsætning, en anden ting er bundlinjen. Hvordan skal Smartguy tjene penge på sit online tøjsalg? Det arbejder direktøren hårdt på at finde ud af.

»Vi er midt i en strategisk gennemgang af selskabet, hvor vi går ind og ser på, hvad det er for nogle områder, vi skal tjene penge på,« siger Thomas Wandahl.



Analysen skal først og fremmest vise, hvilke markeder, Smartguy skal prioritere, og hvad der skal adskille den danske onlineforretning fra konkurrenterne.

Thomas Wandahl vil endnu ikke melde konkrete retningslinjer ud om den fremtidige strategi, men han peger på Polen, Tyskland, Holland og Rusland som potentielle vækstmarkeder.

»Vi skal alle sammen tjene penge. Det er det, det handler om. Det behøver måske ikke være i morgen, men det er vigtigt for os, at vi har en strategi, der kan give en lønsomhed over tid,« siger han.

Smartguy havde for første halvår af 2013/2014 en omsætning på 260,9 millioner kroner. Selskabet forventer i regnskabsåret 2013/2014 en omsætning på 475-500 millioner kroner mod tidligere ventet 520-545 millioner kroner.

Driftsresultatet (EBITDA) ventes at lande på minus 20-30 millioner kroner mod den tidligere forventning om et positivt driftsresultat på 10-20 millioner kroner.