Online modehus skal måske sælges

Ejerkredsen bag modeportalen, Boozt, der blandt andre tæller Ecco og IC Group, har hyret rådgivere, der skal hjælpe med et salg eller en børsnotering af virksomheden.

Administrerende direktør i Boozt, Hermann Haraldsson. Arkivfoto Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

Vi handler tøj og sko på nettet som aldrig før. Modeportalen, Boozt Fashion AB, der har hovedsæde i Malmö, har oplevet en vækst på 70 pct. i årets første otte måneder, og nu er det dansk/svenske modeselskab på vej mod enten en børsnotering eller et eller et salg. Det skriver Jyllands-Posten.

Efter en kapitalindsprøjtning på 200 millioner kroner i 2015 forlød det, at selskabet sigtede mod en børsnotering i 2017. Men nu er et egentligt salg af virksomheden kommet på tale:

»Vi fik en god funding i fjor og har en stærk kapital samt de midler, der aktuelt skal til for at fortsætte væksten. Men vores aktioner har strategiske diskussioner med nogle rådgivere om fremtiden,« siger administrerende direktør i Boozt Hermann Haraldsson ifølge Jyllands-Posten.

Også bestyrelsesformanden bekræfter, at selskabet kan være på vej mod et salg:

»Det ligger i kortene med vores ejerkreds, at en exit vil komme. Det er der aktuelt en række sonderinger i gang med en række rådgivere om,« siger bestyrelsesformand Henrik Theilbjørnn ifølge Jyllands-Posten. Han understreger dog, at blandt de muligheder, der foreligger, er det oplagt at kigge på et salg eller en børsnotering.

Skarp international konkurrence

Boozt ejes af de to kapitalfonde Sunstone Capital og Verdane Capital. I ejerkredsen sidder blandt andre den danske skokoncern Ecco, Sampension og Friheden invest. I toppen af modeportalen sidder såvel danskere i topledelsen og bestyrelsen, selskabet omsatte sidste år for en milliard svensker kroner, men de kæmper hårdt med stor konkurrence fra blandt andre tyske Zalando og engelske Asos.