Online-dating er en guldgrube

Det virtuelle kødmarked er blevet en milliardindustri i USA. Indtægterne kommer fra medlemsgebyrer, annonceindtægter og web-butikker.

Modelfoto: SIgrid Nygaard Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jagten på den eneste ene skæpper godt i kassen hos de amerikanske online dating-bureauer. Ifølge Forbes.com nærmer omsætningen i datingbranchen sig en milliard dollar.

Nogle datingsider henter deres omsætning fra salg af annoncer, andre får indtægter fra brugeradgang, mens andre igen tager penge for brugernes chat, rådgivning om brugernes dating-profil eller fremsendelse af virtuelle roser.

Den mest populære dating-side i USA er eHarmony.com, som i juni havde 4,25 millioner unikke brugerne. Samlet havde dating siderne i juni 27,5 millioner unikke brugere.

Den største danske dating-side, dating.dk, som ejes af Freeway, har det seneste år oplevet et markant fald i antallet af brugere. Hver fjerde bruger er tabt i perioden april 2008 til april 2009.

I juni offentliggjorde Freeway Holding, som bl.a. også står bag arto.com, det dårligste resultat i fire år. Overskuddet blev halveret fra 22,9 millioner kroner i 2007 til 12,2 mio. kroner i 2008.