Online-annoncekrigen breder sig til TV

For ganske få måneder siden annoncerede Google selskabets nye Google TV, der skal give Google en bid af TV-annoncemarkedet. Nu er Apple på vej med et modsvar.

Foto: TONY AVELAR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når Apple gør noget, svarer Google igen. Og når Google gør noget, svarer Apple igen. Og af og til gør Microsoft også noget. Det er den korte udgave af den kamp, der i øjeblikket kører blandt de amerikanske IT-selskaber, der konkurrerer om at få den største bid af mediernes pengekasse: Annoncerne.

Tidligere på året lancerede Google ud af det blå det såkaldte Google TV, der er en boks, som sluttes til fjernsynet og internettet, og som herefter giver brugeren adgang til alskens medieindhold på internettet, fx eventuelt kommende online filmleje.

Nu ser det ud til at Apple vil svare igen med en stærkt opgraderet udgave af deres egen TV-boks, Apple TV, der omdøbes til iTV, altimens prisen dumpes til 99 dollars - under 600 kroner - samtidig med at iTV angiveligt, og temmelig overraskende, mister evnen til at afspille HDTV i højeste kvalitet.

Til gengæld får iTV angang til en række nye streaming-tjenester og Apples Apps, som de kendes fra iPhone og iPad. Det skriver Engadget.

Det åbner også op for, at Apple samtidig, kan brede selskabets nye annoncenetværk, iAd, som er små, interaktive reklamer, der vises inde i andre programmer, hele vejen ud på brugernes TV-skærme. Google har også sin egen annonceplatform, og er ivrige for få en bid af det gryende mobil-annonce-marked.

Stort set alle større TV-producenter har i årevis forsøgt at få TV-apparaterne til at smelte sammen med nettet, men det er hidtil ikke lykkes i udpræget grad for nogen af dem. Det samme gælder Apple, der hidtil har betegnet Apple TV og online filmudlejning som et hyggeprojekt.

Nu er kampen om online-annoncer imidlertid skærpet - og spredt ud over så mange platforme, at IT-selskaberne tilsyneladende ser en business case i at bevæge sig ind på TV-markedet.