Onklen inspirerede hende til at arbejde internationalt. I dag er hun økologernes ambassadør

I cirkus er en sprechstallmeister en konferencier, der præsenterer de forskellige numre for publikum. Helene Birk fra Økologisk Landsforening er en slags sprechstallmeister for mange små danske økologiske eksportører i udlandet. Men hun er også en god ambassadør for dem.

Helene Birk er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening en entusiastisk forkæmper for udvikling og salg af økologiske fødevarer, der kan være en døråbner for dansk fødevareproduktion på de internationale markeder. Foto: PR Fold sammen
Læs mere

Helene Birk er ofte på farten til økologiske fødevaremesser og markedsfremstød rundt om i verden, hvor hun promoverer og åbner døre for danske firmaer. Senest på et fremstød i Malmø og Dubai. Da den nu 48-årige markedschef for international marketing og eksport i sin tid valgte uddannelse og karriere, skyldtes det ikke mindst onklen, Ulrik Houmøller. Han var salgsdirektør hos saft- og juice­producenten Rynkeby og inspirerede hende til at tage en international marketinguddannelse med speciale i det tyske marked. Det gjorde hun på Syddansk Universitet. Siden var hun i 21 år ansat hos Arla, inden hun blev headhuntet af Økologisk Landsforening.

Det, der driver Helene Birk, er at finde de rigtige mennesker på de forskellige markeder. Hendes mål er at skabe vækst for flere danske økologiske varer. For det er godt for Danmark, at erhvervsvirksomheder har gang i hjulene og tjener valuta hjem til landet, mener hun.

Helene Birk har ry for at være en energisk og kontant, men også entusiastisk og visionær ambassadør for dansk økologi. Blandt hendes budskaber til blandt andet indkøbere og topchefer i udenlandske supermarkedskæder er, at de kan lære af Danmark. Vi er et af de lande, hvor forbrugerne køber og dermed spiser mest økologisk. Hun gør det ligeledes klart, at en række danske virksomheder kan levere alt fra mejeriprodukter til kød, æg, øl, cola, saft, marmelade og grøntsager. Helene Birk hjælper særligt mindre danske økologiske virksomheder med at promovere deres produkter.

Hun ser økologi som en image-løfter og døråbner for dansk fødevareproduktion uden for Danmarks grænser, fordi der i økologisk produktion lægges vægt på både god dyrevelfærd, naturen, miljøet og levering af kvalitetsfødevarer.

Sidste år eksporterede Danmark for omkring to milliarder kroner økologi. Hendes bud er, at eksporten bliver løftet til 3,5 milliarder kroner i 2020. På Økologisk Landsforenings ­Organic Export Academy, som Helene Birk også står i spidsen for, har hun og hendes lille team på seminarer, workshops og inspirationsture i de seneste fire år givet 1.250 repræsentanter fra over 150 virksomheder råd, ­viden, værktøjer og inspiration til eksport af økologiske varer. Konceptet har vist sig at virke.