Onfones kunder er dyre for TDC

TDC har betalt langt mere pr. købt Onfone-kunde end ved tidligere handeler i branchen.

Foto: Brian Bergmann

Det har været dyrt for TDC at overtage lavprismobilselskabet Onfone, som gennem et halvt år har drevet de store teleselskaber til vanvid.

Med købet til 300 millioner kroner overtager TDC omkring 170.000 kunder. Det betyder, at hver kunde har kostet mellem 1.700 og 1.840 kroner.

»I forhold til andre transaktioner, hvor der typisk er betalt omkring 1.000 kroner pr. kunde, er prisen lidt i den høje ende. Den højere pris kan dog i et vist omfang retfærdiggøres, da TDC ved købet får 170.000 nye kunder, og samtidig har Onfone-kunderne typisk et større forbrug end kunderne hos andre lavprisselskaber,« siger aktieanalytiker hos Jyske Bank, Lars Terp Paulsen.

Bruger mere end TDCs øvrige kunder

Også aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank mener, at TDC har betalt en høj pris.

»I et historisk perspektiv er denne pris pr. kunde relativt høj. Til sammenligning blev Bibob købt af Telenor for omkring 1.350 kroner pr. kunde i 2009, og Sonofon købte CBB for omkring 815 kr. pr. kunde tilbage i 2004,« konstaterer Morten Imsgard.

Han hæfter sig dog - som formildende omstændighed - også ved, at Onfones kunder bruger mere hver måned end de kunder, som TDC allerede har i kundekartoteket.

»Yderligere er det meget interessant, at TDC stjæler 170.000 kunder fra Telenors netværk,« siger han.