Omsætning på 434 mia. kr. er slet ikke godt nok for Google

Google skuffer for femte gang i træk: Internetgiganten tjener godt nok flere penge, men annoncepriserne falder, og nu generer også den stigende dollarkurs.

Foto: MARK BLINCH. Internetgiganten Google øger overskuddet men skuffer alligevel for femte gang i træk. Arkivfoto: Mark Blinch, Reuters/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Dagene er ikke længere så glade hos internetgiganten Google, hvis annonceindtægter - den vigtigste pengekilde - er under pres, og hvis overskud for femte kvartal i træk ikke levede op til forventningerne.

Google omsatte i oktober-december for 15 procent mere end for et år siden, nemlig for 18,10 milliarder dollars mod 15,71 milliarder op til julen 2013. Det var mindre end forventet. Overskuddet voksede fra 3,38 milliarder dollars til 4,76 milliarder, men det smittede ikke af på aktiekursen, som stort set ikke rørte sig.

Google-aktien er faldet ni procent i værdi på de seneste 12 måneder.

Annonceindtægter under pres

Google har om nogen aktiviteter i gang på alle tænkelige områder for at udvide forretningen og kæde sine mange tjenester sammen med det formål at kende det enkelte menneske og dets vaner langt bedre. Dermed kan giganten nemlig i yderst detaljeret grad målrette de annoncer, som er den altafgørende indtægtskilde for Google.

Men netop annonceindtægterne er under pres. Flere og flere tilgår Internet fra en smartphonetelefon eller en tavle-PC, og her er annoncepriserne typisk lavere, end når en bruger sidder ved sin PC, der giver langt flere anvendelsesmuligheder. Det er samme problem, som verdens største sociale netværk, Facebook, har kæmpet med i flere år og først nu fået styr på, så der igen kommer penge i kassen.

Og netop Facebook er en voksende udfordrer for Google. Facebooks mobilannoncer fordobledes i 2014 i forhold til 2013, viste Facebooks regnskab tidligere på ugen.

Googles annoncepriser er da også i gennemsnit faldet med tre procent på et år, selv om 14 procent flere har klikket på de annoncer, som vises. Det er 13. kvartal i træk, at gennemsnitsprisen falder sammenholdt med året før. Og igen er det langt færre, der klikker på annoncerne, end man havde forventet.

Dyr dollar rammer hårdt

Oven i kommer så problemerne for Google med den stigende dollarkurs.

»Forretningen går langsommere. Kerneforretningen går langsommere. Og det vil på papiret komme til at se endnu værre ud, eftersom dollaren styrkes. Samtidig er vi ikke dér, hvor indtjeningen fra mobilsiden forbedres. Tesen er, at landskabet ændrer sig, og at Google ikke følger med. Jeg tror ikke, at det vil vise sig at blive sandt, men de har ikke formået at holde tanken ude,« siger analytiker Colin Gillis fra BGC Partners til nyhedsbureauet Reuters.

Google har i julekvartalet fået 2.000 flere ansatte og beskæftiger nu 53.600 mand. Mange af de flere folk arbejder med de nye områder, som Google har kastet sig over, f.eks. førerløse biler, droner og udstyr til hjemmet - alt sammen noget, der på en eller anden måde kan kobles sammen med Googles øvrige tjenester og med f.eks. mobilstyresystemet Android, der i efteråret - som er seneste nye målinger - lå på 83 procent af alle de smartphonetelefoner, som blev leveret i verden.

Laes mere