Omfattende udspil fra Nemlig.com skal bilægge månedlang konflikt. Men modparten stiller nu ultimatum

Intervare, der er 100 procent ejer af Nemlig.com, har fredag på et møde med Københavns Kommune tilbudt en løsning, så udbringningen af dagligvarer til kommunens ældre og udsatte kommer til at ske på en måde, som imødekommer kommunens krav. Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse. Kommunens overborgmester præsenterer imidlertid nu selskabet for et ultimatum.

Direktør Stefan Plenge på Nemlig.com's lager. Nemlig.com er ejet af Intervare, som Københavns Kommune betaler for at levere dagligvarer til udsatte borgere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Kommune og Nemlig.com-ejeren Intervare har gennem de seneste fire måneder været uenige om, hvorvidt Intervare opfylder kommunens arbejdsklausul.

Nu har Intervare tilbudt en løsning, så udbringningen af dagligvarer til kommunens ældre og udsatte kommer til at ske med chauffører, der er ansat i de transportvirksomheder, som forestår udbringningen af dagligvarer.

Dermed er vejen banet for, at konflikten mellem Københavns Kommune og Intervare kan finde en afslutning, skriver Intervare i en pressemeddelelse.

Konflikten består i, at Københavns Kommune mener, at arbejdsklausulen også skal omfatte ejerne af de transportvirksomheder, som Intervare i dag har faste aftaler med om at køre dagligvarer ud til kommunens borgere.

»Vi har stået stejlt over for hinanden de seneste måneder. Men vi har nu i Intervare besluttet, at vi lægger vores distribution i København om, så det i fremtiden bliver nogle større transportvirksomheder, som skal stå for udbringningen af varer. Disse transportvirksomheder vil så have ansat chauffører, som kan forestå udbringningen af dagligvarerne til Københavns Kommunes ældre og udsatte,« siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare.

Kommunens ultimatum

Ifølge udmeldinger fra Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), fredag eftermiddag er der dog ikke grund til at tro, at konflikten mellem de to parter nødvendigvis er afblæst. Den ser nærmere ud til at eskalere. Til Fagbladet 3F siger overborgmesteren, at kommunen er meget tæt på at droppe Intervare.

»Hvis virksomheden ikke retter op her i weekenden, har jeg meget svært ved at se, at samarbejdet kan fortsætte,« siger Lars Weiss til Fagbladet 3F.

Ifølge 3F har kommunen siden maj forsøgt at få Intervare til at efterbetale næsten 300.000 kroner for manglende løn, pension og feriepenge til otte chauffører, der kører varer ud for Intervare. Men det er altså endnu ikke lykkedes.

Beløbet er ifølge 3F opstået, fordi leverandører til kommunen skal overholde kommunens klausuler på området, som angiveligt dikterer, at de skal aflønnes på overenskomstmæssige vilkår.

»Pludselig« opstået konflikt

Intervare påpeger i pressemeddelelsen, at konflikten med kommunen »pludselig« er opstået, efter at Intervare og Københavns Kommune har samarbejdet i over 20 år.

»I hele denne periode har Intervare løst opgaven i Københavns Kommune med det samme koncept. Københavns Kommune har pludselig de seneste måneder haft den holdning, at de selvstændige transportvirksomheder skal betragtes som lønmodtagere. Dette er Intervare og Dansk Erhverv stærkt uenige i og har nøje redegjort for dette i diverse redegørelser til Københavns Kommune,« hedder det også i pressemeddelelsen.

»Udbringningen af varerne har i alle 20 år – ud fra driftsmæssige og forretningsmæssige betragtninger – været udliciteret til professionelle transportvirksomheder, hvor virksomhedsejeren primært selv har forestået udbringningen. En forretningsmodel, der bruges af mange andre virksomheder i Danmark, herunder formentlig en række andre af Københavns Kommunes leverandører,« hedder det også.

Mikkel Pilemand forklarer, at den nye ordning vil kunne sættes i drift efter en kort overgangsperiode.

»Med denne løsning får Københavns Kommune den løsning, som de selv har efterspurgt – altså ansatte chauffører, der er omfattet af arbejdsklausulen. Vi har et stærkt ønske om at finde en løsning. Derfor har vi nu fremlagt dette løsningsforslag og håber dermed, at konflikten kan bilægges,« siger Mikkel Pilemand.