Ombygning af Nørreport truer butikker

Butikkerne omkring Nørreport risikerer at miste omsætning på op til 70 procent på grund af byggerodet, advarer foreningen Københavns City Center.

Stop en halv! Nu er det slut med at køre igennem ved Nørreport, og det kan blive slemt for butikkerne ved stationen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De næste tre år vil forvandlingen fra den gamle Nørreport Station i hjertet af København til den futuristiske Ny Nørreport lægge området omkring stationen trafikalt øde, ligesom byggerod og stilladser vil blive en del af den interimistiske indretning. Og det kan koste butikkerne på Nørre Voldgade og sidegadernes forretninger dyrt, vurderer foreningen for de handlende i indre København, Københavns City Center.

"Vi ved, at hvis din butik ligger ved et stort hegn eller hul, så risikerer du at tabe 30-70 procent af omsætningen. Og hvis du ligger i nærheden af byggepladsen kan det være op til 30 procent," siger Københavns City Centers direktør Jan Michael Hansen til Berlingske Business.

Hans erfaringer bygger blandt andet på omlægningen af brostenene på Købmagergade - også i Københavns centrum - der de seneste måneder har krævet mere end almindelig stor tålmodighed fra kunder og butikker. Ifølge Jan Michael Hansen er butikkerne i forvejen lagt der, hvor folk kommer forbi, og når man så ødelægger tilgængeligheden med at kratte brostenene op eller stoppe trafikken på Nørreport, kan man ikke undgå, at det får konsekvenser for butikkerne.

Han erkender dog, at byggerod er en uundgåelig del af den naturlige udvikling i byen.

"Men det nytter ikke noget, at man slår butikkerne ihjel, mens det står på. Så er der jo ingen tilbage til sidst, og det tager lang tid at opbygge gode indkøbsområder," siger Jan Michael Hansen.

Se billederne: Den nye Nørreport

Indehaverne af butikkerne omkring den byggeplagede station er optimistiske trods udsigten til tre års undtagelsestilstand. Og mandag lukkede entreprenørerne så for trafikken gennem Nørre Voldgade, der ellers må betegnes som et trafikalt knudepunkt.

Ifølge Jan Michael Hansen har Især de forretninger, der er del af større kæder som Irma, Netto, Matas og Fona ikke noget at frygte, fordi de kan hente et eventuelt tab hjem i de andre butikker rundt om i landet. Samtidig er specialforretningerne dog overbeviste om, at deres kunder er villige til at se forbi et stillads og hoppe over et hul i vejen for at komme ind i butikken.

"Vi regner med et lille fald i omsætningen, men vi har også talt meget om, at vi ikke tror, at det kommer til at betyde det helt vilde for os. P-forholdene har altid været dårlige, og folk plejer alligevel at komme med tog og bus, så det vil ikke ændre sig," siger salgschef i Dahls Flagfabrik Torben Palmelund.

I Eventyrsport, der sælger udstyr til friluftslivet, afventer man ændringen i trafikstrømmen med spænding. Butikken har allerede sikret sig et stort banner med butikkens navn på, så det kan blive hængt op oven på det stillads, der formentlig skal pakke bygningen ind, og tiltrække opmærksomhed.

"Der er ingen tvivl om, at vi er spændte og lidt nervøse for, hvad der vil ske de næste tre år. Men vores fordel som butik er, at vi ikke er et sted, man impulshandler - folk tager målrettet hen til os," siger butikschef Mads Linnet.

Eventyrsports største udfordring er leveringen af varer, der normalt kommer via Nørre Voldgade, som bliver afspærret, og det betyder, at varerne vil blive sat af på et checkpoint, hvor butikkens medarbejdere selv skal ud at hente dem. Ifølge Mads Linnet kan det blive en svær øvelse, hvis der pludselig står fire paller varer på gaden, det regner og butikken er fyldt med kunder.



Hos SuperBrugsen, der også bor med første parket til stationen, venter man ikke ændringer i leveringen. Og strømmen af kunder ventes heller ikke vil forandre det store i budgetterne. Uddeler Morten Jensen følger kundernes adfærd dag for dag og kan slet ikke forestille sig et fald i omsætningen på op til 70 procent, som Københavns City Center frygter.

"Så har man virkelig taget de sorte briller på, og det kan jeg slet ikke forestille mig. Som jeg ser det, lever butikkerne her af de toge, der kører frem og tilbage, ligesom de kontorer og skoler, der er i området. Og de vil jo stadig være der, ligesom togene også stadig vil køre," siger han til Berlingske Business.

Se billederne: Den nye Nørreport

Længere nede af en af sidegaderne ligger skoforretningen Carla F på Købmagergade, der de seneste måneder har været plaget arbejdet med de nye brosten, der skulle lægges i shoppinggaden.

Ifølge ejer Martin Friis betød de ringe forhold for kunderne et fald i omsætningen i sommermånederne.

"Vi havde ventet et fald i omsætningen på 15-20 procent, og det var også præcis det, vi oplevede i juni, juli og august," fortæller han.

For at lokke kunderne ind i butikken afholdt skobutikken et "brolægger-udsalg" med prisnedslag på 15 procent, og i dag kan indehaveren smile igen:

"Til gengæld har vi fået et boost i salget her i november og december, og det ligger over det forventede", lyder det fra Carla F's Martin Friis.