Ombygning af biler en god forretning

Opbygninger. Man skal ikke gå på kompromis med kvaliteten, når konkurrencen er så hård som i dag, siger Jan Møller fra Pendelmatic i Brøndby.

Med 12 medarbejdere i Stege og Brøndby har Jan Møller med virksomheden Pendalmatic en rigtig god forretning med at ombygge biler.

- Jeg håber selvfølgelig ikke loven om gulpladebiler ændres. Jeg har en rigtig god forretning med ombygninger, hvor vi er 12 medarbejdere her i Brøndby og i vores afdeling i Stege, siger Jan Møller, indehaver af virksomheden Pendelmatic.

I 50 år har han arbejdet med biler, først lastbiler og de senere mange år varebiler.

Til dato har han sat indbygningssæt i mere end 2.000 varebiler og ombygget 500 biler til autocampere.

Men konkurrencen er hård. Mange bilimportører får i dag bygget deres biler om i PDI-centre (pre-delivery-inspection) blandt andet i Malmö, så for at konkurrere, skal han have et førsteklasses kvalitet og være idérig.

Som en bedre Georg Gearløs har han således opfundet geværrummet under varerummets gulv samt paraplyholderen, som er indbygget i forbindelse med adskillelsen mellem varerum og førerkabine, begge dele forbedrer anvendelsen af bilerne.

- Vi har design- og mønsterbeskyttet alle vores opfindelser, og vi har mange flere på vej.

I de senere år har firmaet også specialiseret sig i bygning af campere på basis af MPV og SUV bilmodeller som Peugeot 807, Nissan Pathfinder og Fiat Croma.

Alle sæder i brugSenest er Ssangyong Rodius kommet med, og den er speciel, fordi alle sæder kan bevares i campermodellen.

- Jeg begyndte at arbejde med ombygning af MPV-biler da jeg flyttede mit firma fra Glostrup til Kvistgård, hvor jeg begyndte at arbejde for Nissan. Det var dengang, vi skar toppen af en Nissan Patrol og monterede den igen som pick-up, siger Jan Møller.

Jan Møller er egentlig udlært maskinarbejder og arbejdede efter sin uddannelse hos sin far, der var karetmager på Grønjordsvej på Amager. Firmaet hed Amager Autokarosseri, og arbejdet handlede mest om lastbilsopbygninger.

- Dengang fik vi lastbiler uden førerhus. Det vil sige kun med motor og køler. Så byggede vi resten, og vi byggede til alle de store mærker som Volvo, Scania, Mercedes og Henschel. Desuden byggede vi Sørling tiplad og havde blandt andet agenturet for Ackermann-Fruehauf's skiftelade. Jeg opfandt i 1972 Pendelmatic-systemet, som har givet navn til mit firma. Det er et automatisk tipladssystem med hydraulisk åbning af sidefjællene, siger Jan Møller.

Indbyggede skydedøreDer var dog også arbejde med større varebiler, hvor der blev indbygget skydedøre i biler til DSB og Postvæsenet, blandt andet til Bedford biler.

- Det er ikke mindst mit arbejde med lastbiler, påhængsvogne og aksler, som har lært mig kvalitet. Alle arbejder skulle godkendes til syn. Vi leverede luftaffjedring og tvangsstyrede bagaksler indtil fabrikkerne selv begyndte at fremstille dem. Men det hele skulle passe sammen, siger Jan Møller.

Amagerfirmaet flyttede til Avedøre sidst i 60'erne, da grunden skulle bruges til kollegiebyggeri, men efter faderens død i 1974 flyttede firmaet igen nu til Glostrup, hvor Jan Møller og hans bror overtog I. C. Bentsens karosserifabrik, der før var ejet af De forenede Bryggerier (nu Carlsberg), så i en årrække blev der bygget hundredvis af øl og Coca-Cola biler. 80 medarbejdere var der dengang.

- Det holdt nu ikke økonomisk, så jeg begyndte selv med Møllers Karosserifabrik i Glostrup, hvor jeg holdt til indtil 1993, hvor vi flyttede til Kvistgaard. Her var det så som så med de store lastbiler, men styktallet blev større med varebiler, og erfaringen fra lastbilerne var vigtig.

Jan Møller peger blandt andet på nøjagtigheden i arbejdet som et vigtigt parameter. Mange virksomheder har prøvet at plagiere, men erfaring kan ikke kopieres. For at følge ekstra godt med udviklingen besøger han altid et par store bil- og lastbilsudstillinger hvert år.

- Heldigvis har jeg også dygtige medarbejdere, og med i forretningen har jeg både min kone Kirsten samt børnene Majbritt og Claus. Så får jeg også tid til min gamle hobby med motocross. Dengang kørte jeg DM og VM som professionel i otte år nu har jeg opbygget en AJS 7R fra begyndelsen af 50'erne og skal køre veteranløb, siger Jan Møller.